Det dröjer innan Volvo EX90 börjar synas på vägarna, men redan nu har svenskarna visat upp en ultralyxvariant, kallad EX90 Excellence som är till för de som färdas i baksätet.
Volvo EX90 Excellence: När Rolls-Royce är för vräkigt
Mest läst i kategorin
Det är i samband med Shanghai-mässan som Volvo ska visa upp EX90 Excellence. Det är oerhört lämpligt då den kinesiska marknaden premierar baksäteskomforten i högsta grad.
MISSA INTE: Vår podd om bilar – Dragläget – avsnitt 19
Inte första gången
Nuvarande Volvo S90 erbjuds också i ett så kallat Excellence-utförande. Det gäller även nuvarande Volvo XC90, som vi testade i Indien.
Det som ingår i Excellence-paketet är fyra säten istället för sju. Det innebär två individuella stolar i bak med egna kuddar, med inbyggd massage och ventilation.
Konstigt nog verkar det inte finnas något bord eller skärmar att tillgå, vilket erbjuds i XC90 Excellence.
Det finns emellertid ett kylskåp, många träinslag, glas i Orrefors-kristall, och en interiör gjord av en bomullsblandning.
Knapphändig information
Det kryllar inte av information beträffande EX90 Excellence, men bilen har samma drivlina som i nuvarande EX90 – det innebär fyrhjulsdrift och 517 hästkrafter.
Räckvidden i pressmeddelandet om EX90 Excellence anges enligt den kinesiska körcykeln (CLTC), vilket pekar på att modellen eventuellt inte kommer till Europa.
Volvo EX90 Excellence är för den miljömedvetna potentaten
Med det sagt finns det en viss marknad för den sortens bil på hemmaplan, inte minst när det kommer till Säkerhetspolisen.
BMW har planer på att lansera en bepansrad version av i7. En bepansrad EX90 Excellence hade varit perfekt för politikerna som även vill signalera någon form av miljötänk.
Ordinarie Volvo EX90 börjar på 1 085 000 kronor. Vad EX90 Excellence kommer att kosta återstår att se.
Läs även: Maybachs första elbil är som ett flygplan på hjul
Läs även: Recension av Volvo XC90 Excellence
Läs även: Nya Volvo EX90 – en riktig mineralbov?
Läs även: Recension av Rolls-Royce Phantom
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.