Lite lätt försenad har Volvos nya mini-suv EX30 landat på svensk mark och fått smaka svenska vägar och svenskt vinterklimat.
Premiär för Volvo EX30: Första provkörningen
Mest läst i kategorin
Den har länge varit omskriven – Geelys lilla plattform med Volvo-kaross på. Bilen har, numera, helt Volvo-korrekt döpts till EX30 och marknadsförts som Volvos nya mini-suv.
Nu i Sverige
Nu har den landat i Sverige och fått smaka på det land som förknippas mest med Volvos själ.
Första provkörningsrapporten kommer från Dagens Nyheter som har kört bilen en 160 mil rejäl sväng i Västerbotten och Västernorrlands inland i sjunkande minusgrader.
Med tankarna om Volvos bakgrund som den svenska trygga familjebilen, känns det som EX30 har tagits fram lite väl fort för att kunna matcha märkets säkerhetsrykte.
Elbilstillverkarnas stora bekymmer just nu, är att försöka få ned produktionskostnaderna på nya bilar för att kunna konkurrera med förbränningsbilarnas prisnivåer.
Enkelt bygge
För att nå en enklare och mer kostnadseffektjv produktion, byggs bilarna i dag av allt större och enklare paneler. Dels är de enklare att producera och dels går det snabbare att bygga en bil som består av få delar.
Detta märks tydligt i Volvo EX30. Förarmiljön är så enkel och avskalad en bil kan bli.
Kvar från förr är egentligen bara ratten – resten är ihopsamlat i den 12,3 tum stora centrala skärmen.
Via vingliga och svårmanövrerade menyer ska allt skötas genom skärmen. Och gör du något under färd – till exempel sätter på bakrutevärmen – varnar omedelbart sensorerna att du har ögonen någon annanstans än rakt fram.
Fladdrig ratt
Farthållaren i ratten är också en fladdrig upplevelse liksom rattvärmen som lever sitt eget liv.
I kupén är det skönt med plats i framsätet men trångt i baksätet. Åtminstone om du är över 1,75 meter i strumplästen.
Bortsett från buggarna, som förhoppningsvis kan tillskrivas en tidig bil i produktionen, för bilen goda ord vad gäller framförandet på vägen.
Volvo har med X30 dock stuckit in huvudet i en myrstack av konkurrerande bilmodeller. Frågan är om EX30 med dess små knasigheter kommer kunna knipa åt sig en trygg plats på marknaden.
Läs mer:
Liten suv ska konkurrera med Volvo EX30 (Dagens PS)
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.