Volvo ES90: Lyxig Kinasatsning med snålt bagage. Låg i baksätet, men snabbladdad. Priset pressar, särskilt i Sverige.
Volvo ES90: Billigare i Norge, byggd i Kina, trång för svenskarna


Mest läst i kategorin

Volvo har precis lanserat sin senaste skapelse, den helt eldrivna ES90. Denna sedan, eller kanske snarare “fastback” med en touch av suv, är byggd på Volvos SPA2-plattform och delar teknik med den större suven EX90.

Men ES90 är mer än bara en sänkt EX90 – den har en egen, distinkt karaktär och en rad unika egenskaper.

En bil för Kina?
ES90 är designad i Kina och kommer att tillverkas där. Det märks tydligt att den kinesiska marknaden har varit en viktig faktor i utvecklingen. Bilen har en lång hjulbas som ger gott om benutrymme i baksätet, något som är viktigt för kinesiska kunder.

Däremot har journalister som fått provköra bilen noterat att baksätet är lågt, vilket ger en lite obekväm sittställning. Lastutrymmet är också relativt begränsat.

Snabbladdning i fokus
En av ES90:s främsta styrkor är den snabba laddningen. Tack vare 800-voltstekniken kan bilen laddas med upp till 350 kW, vilket ger en räckvidd på 30 mil efter bara 10 minuter vid laddstationen. Den totala räckvidden är upp till 70 mil enligt WLTP-körcykeln.

Tre motoralternativ
ES90 kommer att erbjudas med tre olika drivlinor:
- Single Motor: Bakhjulsdrift, 333 hk, 0-100 km/h på 6,9 sekunder, räckvidd upp till 65 mil.
- Twin Motor: Fyrhjulsdrift, 449 hk, 0-100 km/h på 5,5 sekunder, räckvidd upp till 70 mil.
- Twin Motor Performance: Fyrhjulsdrift, 680 hk, 0-100 km/h på 4,0 sekunder, räckvidd upp till 70 mil.

Högteknologisk interiör
Inuti ES90 möts man av en modern och stilren miljö med fokus på komfort och funktionalitet. En stor 14,5-tums pekskärm dominerar mittkonsolen och ger tillgång till navigation, underhållning och bilens inställningar. Infotainmentsystemet har Google Maps och Google Assistant integrerat.

Säkerhet i fokus
Som alltid med Volvo är säkerheten en prioritet. ES90 är utrustad med en omfattande uppsättning sensorer, inklusive lidar, radar, kameror och ultraljud. Dessa ger bilen en 360-graders bild av omgivningen och hjälper till att undvika olyckor.

Betydligt billigare i Norge
ES90 kan redan nu beställas i Sverige, men endast i den högsta utrustningsnivån Ultra. Priset börjar på 929 000 kronor för Single Motor-versionen. Leveranserna är planerade att starta i början av 2026.

Det är värt att notera att priserna i Norge är betydligt lägre, tack vare Norges förmånliga elbilsincitament. Till exempel börjar priset för “Single Motor Core” på 659 900 norska kronor, vilket motsvarar ungefär 613 707 svenska kronor.
Även “Single Motor Ultra”, som erbjuds i Sverige, är avsevärt billigare i Norge, vilket understryker prisskillnaderna mellan de två länderna.

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Fakta:
- Märke: Volvo
- Modell: ES90
- Motor: Single Motor, Twin Motor, Twin Motor Performance
- Batteri: 88 kWh, 102 kWh
- Räckvidd: Upp till 70 mil (WLTP)
- Laddning: Upp till 350 kW, 30 mil på 10 minuter
- Förbrukning: –
- Pris: Från 929 000 kronor (Sverige)
- Lansering: Början av 2026

Trump pausar tullar på bilar i en månad
USA:s president meddelar att tullar på bilar från grannländerna pausas tillfälligt efter kritik från bilindustrin. President Donald Trump meddelade under
Läs också:
Prisändringarna på McDonald’s cheeseburgare genom åren. News 55
El Salvador backar från bitcoin: “Misslyckande”. Realtid

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.