Volvo Cars har beslutat sig för att lägga ner Volvo Car Mobility, dotterbolaget som i många år blött pengar.
Volvo Cars skrotar blödande dotterbolag
Mest läst i kategorin
Vi har tidigare rapporterat om hur Volvo sparkar 1 300 anställda i Sverige.
Nu har Volvo kommunicerat närmare om exakt vad det är för tjänster som gäller.
Det rapporterar Dagens industri.
Missa inte: Vår podcast om bilar – Dragläget – avsnitt 25
En förlustaffär
Volvo Car Mobility – som under åren haft många namn – är en bildelningstjänst som i många år gått med förlust.
Nu lägger Volvo ned dotterbolaget och totalt är det 32 tjänster som varslas.
Volvo On Demand, märkets bilpool, kommer i stället att falla under den svenska organisationen.
En av många jobb
”Det här är en del i varslet som vi kommunicerade i maj där vi sa att 1 100 tjänster på moderbolaget berörs samt ytterligare 200 tjänster på andra enheter.
Det handlar om att jobba effektivare och skapa synergier” berättar Maria Dagman på Volvo Cars till Dagens industri.
Kunden märker ingenting
Enligt Maria Dagman kommer inga kunder att märka av varslet.
Utöver de 32 jobben på Volvo Car Mobility, ska 20 försvinna på Volvo Cars, och 10 på Volvo Bil.
En fråga om effektivisering
Volvo Personvagnar AB har som målsättning att bli helt elektriska till 2030.
De har även höga ambitioner beträffande märkets totala koldioxidutsläpp.
För att påskynda processen väljer Volvo att omstrukturera, något som alltså kräver att 1 300 anställda sparkas.
Volvo Cars ska trappa ner
Det innebär även att Volvo kommer att trappa ner på användandet av konsulter och målsättningen är helt enkelt att reducera omkostnader.
De 1 300 personerna som får gå representerar ungefär sex procent av alla anställda i Sverige.
Enligt Jim Rowan, vd på Volvo , är det en fråga om att en ”ekonomisk motvind, ökade råvarupriser, och ökad konkurrens kommer sannolikt förbi en utmaning för vår bransch under en tid”
Läs även: Dråpslaget – Volvo sparkar 1300 – bara i Sverige
Läs även: Biljätte sparkar tusentals – igen
Läs även: Ericssons nästa smocka – sparkar 8 500
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.