Vreden lika uppdämd bland underleverantörerna kring Volvo Cars-bonusarna som över AB Volvos bonusar. “Dålig stil”, dundrar en av många kritiker.
Volvo Cars-bonusar "Smakar illa i munnen"
Mest läst i kategorin
Volvo Cars körde samma trick som AB Volvo och ändrade bonusreglerna så att topparna kunde belönas.
Volvo Cars fick i likhet med AB Volvo även statligt stöd under fjolåret när coronakrisen bröt ut på allvar.
“Dålig stil”, Volvo Cars!
“AB Volvo fick ta kritikstormen och nu kommer Volvo Cars efteråt. Även om nivåerna inte är lika höga är det samma känsla av att det smakar illa i munnen. Bonusen måste ju räknas på hela året och inte bara på en del”, säger Per-Ewe Wendel, som tidigare var vd för Plastal och numera företräder underleverantörsorganisationen FKG, till Dagens Industri (obs, betalvägg, inloggning krävs).
Han tycker det är “dålig stil” av Volvo Cars, eftersom det kan slå tillbaka när framtida permitteringsstöd ska beslutas.
Även i de mindre förtagen i Svensk Industriförening, Sinf, kokar ilskan kring bonusarna.
“Det upplevs som en orättvisa att de stora bolagen får så mycket stöd när det varit svårare för de mindre”, säger Sinfs vd Sanna Arnfjorden Wadström, bland annat, till Di där även finansminister Magdalena Andersson (S) anser, precis som med AB Volvos bonusar, att det “sticker naturligtvis väldigt i ögonen”.
Skattebetalarna finansierar bonusfesten
Hon konstaterar att det är skattebetalarna som står för bonusnotan till Volvotopparna.
Volvo Cars lyfte drygt en miljard i krisstöd, merparten från svenska staten. I juli skrev styrelsen om bonusreglerna så att bonusar blev möjliga till ledningen. Vd Håkan Samuelsson får mest i ersättning, nästan 50 miljoner kronor, för fjolåret. Det är en ökning med 40 procent.
AB Volvos styrelseordförande Carl-Henric Svanberg lovade stort i mars i fjol att inga bonusar skulle utgå till ledningen. Men knappt två månader senare, i maj förra året, ändrade han på det så att totalt 118 miljoner kronor kunde utbetalas i bonusar till ledningen. Vd Martin Lundstedt får 21,4 miljoner kronor i bonus för pandemiåret 2020.
Någon payback till staten är det heller inte tal om, varken från Volvo Cars eller AB Volvo.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.