En av Volvos tjusigaste modeller fyller guldklocka. För drygt25 år sedan presenterades kupén Volvo C70, något år senare kom märkets första cabriolet. Modellen var den första Volvon utan klossig lådform i modern tid.
– We threw away the box but kept the toy inside, sade de signchefen Peter Horbury vid premiären.Den som vill fynda en blivande klassiker har i dag klippchans på Volvo C70.
Volvo C70 – kupén som gjorde slut med lådformen
Mest läst i kategorin
Tidigare berättade Dagens PS historien om ikoniska sportbilen Volvo P1800 som fyllde 60 år förra året Och samma år firade firar en annan elegant Volvokupé guldklocka
Det är drygt 25 års sedan Volvo premiärvisade den moderna kupén C70 på Paris internationella bilsalong den 30 september 1996. Modellen tog vid de stolta kupétraditionerna från Volvo P1800 och delvis från Bertonékupéerna 262 och 780.
Inget löpande band
Volvo C70 var ett samarbete med det brittiska ingenjörsföretaget TWR, dessutom skulle den byggas med nya metoder i en ny fabrik i svenska Uddevalla. Det löpande bandet var bannlyst. Bilarna stod stilla och byggdes klart ett arbetslag på 10 personer.
Den smäckra karossen till trots så bygger Volvo C70 i grund och botten på den relativt kantiga 850-modellen som kom 1991. Det betyder att bilen har en femcylindrig tvärställd motor och ett chassi med xxxx Det var bråttom vid utvecklingen, så därför valde Volvo att ta hjälp av det brittiska ingenjörsföretaget TWR, Tom Walkingshaw Racing. Volvo och TWR hade redan ett samarbete genom Volvos racingsatsning inom BTCC.
Hyrde in konkurrentbilar
Hela projektet spikades under några intensiva sommarveckor 1994. Projektgruppen fick ställa in sina semestrar för att åka till södra Frankrike och hyra coupéer och cabrioleter från konkurrenterna.
Designen gjordes av Volvos smått legendariske designchef Peter Horbury. Han ville lämna den kantiga och lådformade Volvobilen bakom sig. Resultatet blev en kupémodell med välvd taklinje och skulpterade sidor. Utvecklingstiden för C70 blev rekordkort, det tog 2,5 år från start till produktion.
“Slängde bort lådan”
– We threw away the box but kept the toy inside” sade Peter Horbury efter att vid premiärvisningen ha kört in på scenen i en saffransgul C70.
Bilen hade samma axelavstånd som Volvo 850 och var lika lång, men ser ändå betydligt mindre och mer graciös ut. Dessutom ritade man redan från början en cabriolet, så designen fungerade både med och utan tak.
I nyfilmatiseringen av Helgonet, The Saint, 1996 körde Simon Templar, spelad av Val Kilmer, en Garnet Red Volvo C70. Lika ikoniskt som Roger Moores P1800 blev det dock inte.
Bilen gick att få mer individualiserad än Volvos andra modeller. Inte mindre än 17 olika lackkulörer fanns att välja mellan. Dessutom fanns det 40 olika kombinationer av färger och material på inredningen.
T5 med 240 hästkrafter
Volvo C70 kom med en av Volvos bästa och sportigaste motorer någonsin. Den snabbaste femcylindriga turbomotorn T5 var på 2,3 liter och hade 240 hästkrafter. Det fanns även en variant på 193 hk för den som ville glida fram i lugnare tempo.
Redan vid bilens premiär stod det klart att en cabriolet skulle komma, den första i modern tid. C70 Cabriolet visades ett år senare. Säkerheten var viktig för Volvo och bakom baksätet som aktiveras om bilen skulle slå runt. Vindruteramen var förankrad ända nere i bottenplattan och tillverkad i höghållfast stål.
Volvo C70 Coupé tillverkades fram till 2002 medan cabrioletmodellen levde ytterligare tre år, fram till april 2005. Då hade 76 809 C70 tillverkats, fördelat på 27 014 coupéer och 49 795 cabrioleter.
Tidernas fyndchans
Den som vill ha en egen C70 har alla chanser att fynda en samlarbil i dag. Ett bra renoveringsobjekt får du för 20 000 kronor. En mycket fin coupé kan du få för under 50 000 kronor. En cabriolet i fint skick blir din för 100 000 kronor. En blivande samlarbil som är mycket underskattad i dag. Vi törs lova att den Volvons värde inte kommer vara – den kommer att öka.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.