Dagens PS

Här är svenskens favoritbilmärke - igen

(Foto: TT)
(Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 04 nov. 2017Publicerad: 04 nov. 2017

Kan du gissa bilmärket? Okej – hade du rätt eller fel?

ANNONS

Mest läst i kategorin

När svensken får ranka sitt favoritvarumärke inom bilar är det ett varumärke som sticker ut rejält – Volvo. Drygt var femte har bilmärket som sitt favoritmärke. Det visar en ny undersökning från Novus på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer.

Volvo rankas som det starkaste bilvarumärket - igen. (Foto: TT)

Volvo rankas som det starkaste bilvarumärket – igen. (Foto: TT)

Intresseorganisationen Sveriges Annonsörer gör med hjälp av undersökningsföretaget Novus löpande studier av svenska folkets inställning till olika varumärken.

Inför Bilens dag, som inföll den 28 oktober, fick svenska folket ta ställning till vilket som är ens favoritvarumärke inom bilar.

I fjol toppade Volvo listan överlägset, och man gör det även i år. Drygt var femte, 22 procent, har märket som sin favorit.

“Jag tror att Volvo har en alldeles speciell plats i svenska folkets hjärtan, vilket blir tydligt i denna undersökning”, kommenterar Per Carleö, marknadsdirektör på Volvo, i pressmeddelandet.

“Volvos bilar och tjänster är skapade av och för just de förhållanden vi svenskar lever i. För oss är det viktigt att visa vårt ursprung och bygga vårt varumärke utifrån det. Det är därför vi säger att vi är made by Sweden. Och jag tror att svenska folket håller med om det.”

Audi kommer tvåa (8 %), följt av Volkswagen och Toyota (7 %). Toyota föredras framförallt bland de äldre, 65-79 år (13 %). Ny på listan i årets undersökning är elbilsvarumärket Tesla som även det föredras av sju procent och framförallt bland de i åldern 18-29 år (11 %).

Så här kommenterar Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer, undersökningen:

ANNONS

“Vi kan se att varumärkesarbetet blir allt viktigare, speciellt när det handlar om produkter som man inte köper så ofta. Att bygga ett varumärke tar tid, därför är det imponerande att se att Volvo är så överlägset gillat av svenska folket i denna undersökning, men också intressant att se att uppstickaren Tesla kommer på delad tredjeplats”.

Fråga: Vilket är ditt favoritvarumärke inom bilar?
• Volvo 22 %
• Audi 8 %
• Volkswagen 7 %
• Toyota 7 %
• Tesla 7 %
• BMW 6 %
• Mercedes 4 %
• Ford 2 %
• Hyundai 2 %
• Peugeot 2 %
• Porsche 2 %
• Skoda 2 %
• Alfa Romeo 1 %
• Dacia 1 %
• Honda 1 %
• Jeep 1 %
• Kia 1 %
• Nissan 1 %
• Opel 1 %
• Renault 1 %
• Fiat 0 %
• Seat 0 %
• Inget av ovanstående 6 %
• Annan 3 %
• Vet ej 13 %

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Digitalisering & AI

AI och rättssäkerhet: Utmaningar för juridiken

22 dec. 2024
Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Spela klippet

AI och rättssäkerhet: Utmaningar för juridiken

Den digitala utvecklingen har förändrat många branscher, och juridiken är inget undantag. För advokater innebär teknologin nya arbetssätt och större tillgång till information. AI och automatiserade processer har förändrat hur man hanterar dokument, hur man söker på information och hur men genomför möten. Med digitaliseringen kan också komma med nya krav på snabbare återkoppling och […]