Volkswagen-koncernen i kris. Vd varnar för “årtionden av strukturella problem”. Fabriker hotas av nedläggning och tiotusentals jobb är i fara.
Volkswagens vd varnar: "Årtionden av strukturella problem"
Mest läst i kategorin
Volkswagen-koncernen befinner sig i ett krisläge.
Vd Oliver Blume varnar för “årtionden av strukturella problem” och menar att kostsamma åtgärder är oundvikliga för att rädda biljätten.
Den svaga efterfrågan i Europa och minskade intäkter från Kina blottlägger allvaret i situationen, enligt Blume. Företagsrådet har slagit larm om omfattande nedskärningar. Tre fabriker i Tyskland hotas av nedläggning, tiotusentals jobb är i farozonen och de kvarvarande fabrikerna riskerar att krympa.
Läs även: Lönekostnader och administration – Volkswagens stora problem. Dagens PS
Volkswagen har inte bekräftat dessa planer, men den 30 oktober uppmanades de anställda att acceptera en lönesänkning på 10 procent.
Enligt Blume är detta enda sättet att rädda jobb och behålla konkurrenskraften.
Höga kostnader i Tyskland
Höga kostnader i Tyskland är ett stort problem för Volkswagen, menar Blume.
“Våra kostnader i Tyskland måste minska drastiskt”, säger han.
Målen för kostnadsbesparingarna är inte förhandlingsbara, men hur de ska uppnås är öppet för diskussion. Enligt uppgifter har Volkswagen avsatt cirka 900 miljoner kronor för att genomföra åtgärderna.
Läs även: Volkswagen-krisen: Vd:n kräver facket på pengar. Dagens PS
Företagsrådet beskriver situationen som en “krigsförklaring av historiska proportioner”. De planerade nedskärningarna, särskilt inom kärnverksamheten, förväntas bli ännu större än befarat.
Utöver fabriksnedläggningar hotas anställda av lönebortfall på upp till 20 procent och outsourcing av arbetsuppgifter.
Långtgående reformer nödvändiga
Blume fokuserar på långtgående reformer för att rusta företaget för framtiden. Strategin är att minska belastningen under krisen för att frigöra resurser till investeringar i återhämtningsfasen.
Volkswagen har i decennier drivits som en myndighet, menar kritiker. Det mäktiga företagsrådet och delstaten Niedersachsen, som är delägare, har prioriterat medlemsantal och röster framför affärsmässiga beslut. Fabriken i Osnabrück är ett exempel på detta.
Den tvingades på Volkswagen 2009 efter Karmann GmbH:s konkurs, på initiativ av dåvarande premiärminister Christian Wulff och med stöd av fackförbundet IG Metall.
Sedan dess har Volkswagen i praktiken tvingats hålla fabriken vid liv genom arbetsmarknadspolitiska åtgärder.
Tuff konkurrens från Asien
Trots höga investeringar i utveckling och partnerskap, till exempel med XPeng, har tyska biltillverkare hittills haft svårt att hävda sig mot asiatiska konkurrenter på den växande elbils-marknaden.
Om Volkswagen ska kunna bli konkurrenskraftigt igen krävs en omstart.
Förutom attraktiva produkter är det nödvändigt att minska överkapaciteten och öka produktiviteten. Återhållsamhet i lönekraven är också avgörande för att bevara jobb i Tyskland.
Läs även:
Kina stärker greppet om världens mineraler. Realtid
Så säkrar du ditt sparande inför en Trumpseger. News 55
Volkswagens chefer: “Ingen plan B”
Volkswagen skakas av kris. Hot om nedläggningar och uppsägningar skapar oro. Facket rasar och analytiker varnar för miljardförluster. Analytiker på
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.