Volkswagen meddelar att märket gör om helt och hållet. Man ska gå tillbaka till kärnfilosofin att erbjuda en bil för alla – en folkbil som nu är helt elektrisk.
Volkswagens nya elbil är ruskigt billig
Mest läst i kategorin
Det har tidigare rapporterats att Volkswagen har planerat att släppa en mindre elbil som inte ska kosta skjortan.
Redan när märkets MEB-plattform presenterades år 2016 sa man att siktet var inställt på en billigare elbil för den stora massan.
Nu introducerar märket ett nytt koncept och med det en helt ny elbil för gemene man.
Volkswagen blir kärleksfulla
Under presentationen talas det om att Volkswagen ska bli ett ”love-brand”. Man blickar bakåt och vill förstärka känslan i bilarna.
Den nya folkelbilen, som fortfarande är ett koncept, beskrivs som ”rymlig som en Golf, prisvärd som en Polo”. En halvkombi till ett rimligt pris med andra ord.
Bilen får namnet ID. 2all som syftar på att den ska vara tillgänglig för alla. Namnet kommer dock troligen att ändras när den sätts i produktion.
Rymlig och billig
Storleksmässigt kan den jämföras med modellen Polo som inte längre säljs i Sverige. ID. 2all mäter 4 050 millimeter på längden och 1 812 millimeter på bredden.
ID. 2all ska alltså bli en volymbil och kosta ”under 25 000 euro” eller under cirka 280 000 kronor. Den ska göra att Volkswagen håller kvar sin pallplats som Europas största elbilstillverkare.
En aningen högre momssats innebär att vi i Sverige snarare får se en bil för runt 300 000 kronor.
Från drivning bak till framhjulsdrift
Den nya elbilen byggs på en variant av MEB-plattformen som kallas MEB Entry. En stor skillnad är att ID. 2all blir framhjulsdriven till skillnad från syskonen i ID-familjen som är bakhjulsdrivna (eller fyrhjulsdrivna).
Det finns ännu inga siffror som avslöjar batterikapaciteten men räckvidden ska vara ”upp till 450 kilometer” enligt WLTP.
Elmotorerna producerar 226 hästkrafter vilket är nog för att ta el-halvkombin till 100 kilometer i timmen på under sju sekunder. Toppfarten är 160 kilometer i timmen.
Dåtid möter framtid
ID. 2all visar vägen för tillverkarens kommande designspråk med sin Golf-liknande front och breda LED-list bak.
Bilens design och form för tankarna till Renault Megane E-Tech, särskilt bakdelen och bakljusen. Enligt mig har märket lyckats väl med att designa en bil där dåtid och framtid möts.
Interiören är helt omarbetad med horisontella skärmar, fysiska vred, större förardisplay och separata knappar för klimatanläggningen – äntligen!
Kampen mellan Volkswagen och Tesla
Presentationen av den färdiga versionen av ID. 2all kommer att ske under 2025 och de första bilarna förväntas vara klara under slutet av 2025.
Den stora frågan nu är vem som hinner först. Blir det Volkswagen med ID. 2all eller Tesla som har antytt att en mindre, billig elbil är på väg?
Läs även: Här är nya Volkswagen ID.3
Läs även: Nya Volkswagen ID.7 – hej då räckviddsångest
Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.
Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.