Nu förklarar VW:s vd hur och när koncernen ska lansera sin billiga elbilsutmanare – och varför han jämför med Champions League.
Volkswagens elbilsutmanare – snart på banan
Mest läst i kategorin
Den senaste tiden har allt inom elbilssektorn handlat om billiga elbilar.
Alla som köper bil för tekniken eller för miljön har redan skaffat elbil och nu måste bilfabrikerna övertyga vanliga bilköpare om fördelarna.
Den fördelen måste, i hög grad, sitta i prislappen och därför pågår en hetsjakt nu på att få fram billiga budgetvarianter inom elbilssegmentet.
Många modeller
Citroen rullar nu ut sin e-C3 där priset i Sverige hamnar hundralappen under 300 000 kronor, senare i år kommer Renault med sitt alternativ. Parallellt med den fylls de globala stadskärnorna av kinesiska konkurrenter i lågprisgenren som förökar sig som Egyptens gräshoppor.
Nu handlar det om VW där man enligt Autonews tittar på fyra separata utvecklingsprojekt för den budgetbilman vill lansera.
ID1-batteri-elbilen kommer under 2027, sade vd Thomas Schäfer vid en presskonferens nyligen.
Bestämmer sig inom kort
Schäfer sade att VW ska bestämma sig för ett av de fyra projekten ”under de närmaste veckorna”.
Intentionen är att få ner utgångspriset på bilen till en nivå under 20 000 euro, som konstaterade att det rör sig om en satsning på högsta nivå, med stora insatser.
”Det här är Champions League. För att ta bort så mycket kostnader behöver du enorma stordriftsfördelar”, konstaterade Schäfer.
Går ihop med Renault
Det är ännu oklart om VW ska samarbeta med någon av sina konkurrenter för att dela utvecklingskostnader eller göra det internt inom koncernen med Skoda.
VW och Skoda arbetar redan gemensamt med en plan för en liten elbil för den indiska marknaden.
Renault har nämnts som en möjlig partner och har bekräftat att det pågår samtal.
Vid bilmässan i Genève i februari sade Renaults vd Luca de Meo att man förde samtal med VW om en ny, batteridriven minibil för den europeiska marknaden.
Renault har redan, för egen del, planer på en ny helektrisk Twingo redan 2026, även den med siktet på ett riktpris under 20 000 euro.
”2027 är målåret”
Thomas Schäfer sade förra veckan att 2027 är målåret för lanseringen av ID1 eftersom man först vill lansera ID2all-konceptet för en elbil i Polo-storlek och med ett pris från 25 000 euro och uppåt.
ID1 kommer att ersätta den utgående VW e-Up, den fullelektriska minibilen som skapades från förbränningsmotorversionen av Up.
Läs mer:
Kris för elbilar? “Det blir värre”. Dagens PS
Då kommer billiga Teslan. Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.