Volkswagen tänker inte ge sig in i något priskrig, utan vill i stället fokusera på att bedriva en verksamhet som går med vinst. Det berättar Ralf Brandstätter, operativ chef på Volkswagen.
Volkswagen: ”Vi bryr oss inte om kineserna”
Mest läst i kategorin
I Kina pågår för närvarande ett snudd på fullskaligt priskrig. Det triggades till en början av Tesla som i januari sänkte priserna rejält.
Det är emellertid inte någonting som tyska Volkswagen vill ge sig in i.
”VI är inte intresserade”
Enligt Volkswagen är det en fråga om att de i dagsläget är fokuserade på att vara vinstdrivande snarare än att trissa upp försäljningsvolymer och marknadsandelar.
Ralf Brandstätter berättar för Reuters att Volkswagen vill vara den största internationella biltillverkare i Kina och att de inte bryr sig om några lokala aktörer säljer fler bilar än vad tyskarna gör.
Enligt Brandstätter är det ”helt irrelevant” att sälja fler bilar än kineserna.
Senaste nytt
Volkswagen är redan etablerade
Volkswagen menar på att de märket redan är tillräckligt etablerat och att de därför inte vill ge sig in i ett priskrig, oberoende av segment och prisnivå.
Det tyska märket har tidigare kommunicerat att anse att deras produkter är värda priset de begär, varför prissänkningar inte är av intresse.
Snygg räddning
Kommentarerna från Volkswagen kom i samband med att det offentliggjordes att BYD hade sålt fler bilar än tyskarna.
I dagsläget säljs det 22 miljoner bilar i Kina – att jämföra med ungefär 300 000 i Sverige – men den siffran väntas att sticka till 30 miljoner till 2030.
Med andra ord är den kinesiska marknaden enormt viktig för samtliga biltillverkare.
Studera noga
Under Shanghai-mässan i april skickade Volkswagen två flygplan fyllda med högt uppsatta chefer för att bevaka den kinesiska bilmarknaden på plats i Kina.
Hotet från kinesiska tillverkare är ett faktum och västerländska tillverkare måste sannerligen anstränga sig för att inte tappa moment.
Läs även: Maktskiftet – kineser vill inte ha västerländska bilar
Läs även: VW gasar med nya bilar i Kina – är omkörd
Läs även: Fem suvar från Volkswagen vi inte får i Sverige
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.