Familjefavoriten Volkswagen Tiguan – som i dagsläget erbjuds i bensin, diesel- samt laddhybridsutförande – väntas bli helt elektrisk till 2026. Då byter den mycket möjligt namn till Volkswagen ID. Tiguan.
Volkswagen Tiguan blir helt elektrisk till 2026
Mest läst i kategorin
Volkswagen Tiguan är för närvarande det tyska märkets bäst säljande suv, något som innebär att en mer genomgående elektrifiering av modellen tveklöst är på tapeten.
Märket ska endast sälja elbilar till 2033, något som kräver att hela utbudet elektrifieras.
Volkswagens vd, Thomas Schäfer, har bekräftat att märkets mer etablerade beteckningar, kommer att leva kvar. Det innebär att vi i framtiden kan komma att se modeller som ID. Golf, och i detta fall, ID. Tiguan.
Det rapporterar tyska Handelsblatt.
Volkswagen Tiguan har en elektrisk framtid
Det var på ett arbetsmöte på märkets huvudkontor i Wolfsburg, där den tyska förbundskanslern – Olaf Scholz – närvarade, som Volkswagen gick ut med den nya informationen.
Efter mötet bekräftade Volkswagen att en helt elektrisk modell som är lika i både storlek och utförande till Tiguan skulle lanseras inom tre år.
Enligt källan kommer den helt elektriska Volkswagen Tiguan att kunna ladda upp till 200 kilowatt och byggas på den tyska koncernens MEB-Plus plattform.
Senaste nytt
Flertalet modeller på gång
Volkswagen har kommunicerat att Golf – både ordinarie modellen samt GTI – kommer att förvandlas till helt elektriska. Sjunde generationen Golf fanns som elbil – i form av e-Golf – men nu ska alltså Golf uteslutande bli elektrisk.
Dessutom är produktionsversionen av nya Volkswagen ID.7 är snart klar. Modellen är tänkt att ersätta Passat, men samtidigt finns det argument för att Passat-beteckningen väger på tok för tungt för att lägga ned.
Om Volkswagen väljer att behålla ID.-beteckningen – som de reserverar för sina elbilar – återstår att se.
Läs även: Intervju med Thomas Schäfer
Läs även: Vätgas? Skulle inte tro det, säger Volkswagen
Läs även: Nya Volkswagen ID.7 – hej då räckviddsångest
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.