Dagens PS

Volkswagen: Teslas nya fabrik hotar våra jobb

Teslas nya fabrik
Teslas nya fabrik gör Volkswagen oroliga. (Foto: TT)
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs
Uppdaterad: 08 nov. 2021Publicerad: 07 nov. 2021

Teslas nya fabrik i Tyskland hotar jobben – för Volkswagen. Det säger bolagets vd Herbert Diess på ett personalmöte och varnar för en kommande “djupare översyn.” 

ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är framförallt den korta produktionstiden på Teslas fabrik i Gruenheide utanför Berlin som gör Volkswagen nervösa. Fabriken närmar sig en produktionstid på 10 timmar per bil, skriver Bloomberg.

Motsvarande siffra för Volkswagen är 30 timmar per producerad bil på företagets största elbilsfabrik i Zwickau. Under nästa år ska de få ner siffran till 20 timmar, vilket ändå är dubbelt så mycket som Tesla.

”Ja, jag är orolig. Jag vill att dina barn och barnbarn fortfarande ska ha ett säkert jobb här hos oss i Wolfsburg. Det är min poäng idag, det är därför jag är här”, säger Volkswagens vd Herbert Diess på företagets första fysiska personalmöte sedan covid-19-pandemins start.

Facket: Fokusera på halvledare

Diess har hamnat på kollisionskurs med de mäktiga tyska fackförbunden då han driver på för en snabbare omstrukturering av Volkswagens produktionslinjer för att förbereda för den nya eran av autonoma elbilar. Han vill göra en “djupare översyn” av verksamheten för att kontra hotet från Teslas nya fabrik, enligt Bloomberg.

Den fackliga ledaren Daniela Cavallo tycker i stället att Diess borde fokusera på att se till att lösa problemen i leveranskedjorna av halvledare, som slagit hårdare mot VW än exempelvis konkurrenterna Tesla och BMW, som Dagens PS tidigare rapporterat om. 

“Du förser oss ofta med fina bilder från dina resor, men tyvärr fortfarande inte med halvledare”, säger hon enligt Bloomberg.

Hundratusentals färre bilar

Volkswagens fabriksområde i Wolfsburg är lika stort som Monaco, och under pandemin har det rullat ut betydligt färre bilar från området. Volkswagen ser ut att missa årets produktionsmål med hundratusentals bilar. Man får gå tillbaka till 1950-talet för att se liknande produktionssiffror.

ANNONS

Läs även: Bildspecial: Premiär för nya elbilen VW ID.5

Läs även: Volkswagen: Chipbristen fortsätter även i vår

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS