Teslas nya fabrik i Tyskland hotar jobben – för Volkswagen. Det säger bolagets vd Herbert Diess på ett personalmöte och varnar för en kommande “djupare översyn.”
Volkswagen: Teslas nya fabrik hotar våra jobb
Mest läst i kategorin
Det är framförallt den korta produktionstiden på Teslas fabrik i Gruenheide utanför Berlin som gör Volkswagen nervösa. Fabriken närmar sig en produktionstid på 10 timmar per bil, skriver Bloomberg.
Motsvarande siffra för Volkswagen är 30 timmar per producerad bil på företagets största elbilsfabrik i Zwickau. Under nästa år ska de få ner siffran till 20 timmar, vilket ändå är dubbelt så mycket som Tesla.
”Ja, jag är orolig. Jag vill att dina barn och barnbarn fortfarande ska ha ett säkert jobb här hos oss i Wolfsburg. Det är min poäng idag, det är därför jag är här”, säger Volkswagens vd Herbert Diess på företagets första fysiska personalmöte sedan covid-19-pandemins start.
Facket: Fokusera på halvledare
Diess har hamnat på kollisionskurs med de mäktiga tyska fackförbunden då han driver på för en snabbare omstrukturering av Volkswagens produktionslinjer för att förbereda för den nya eran av autonoma elbilar. Han vill göra en “djupare översyn” av verksamheten för att kontra hotet från Teslas nya fabrik, enligt Bloomberg.
Den fackliga ledaren Daniela Cavallo tycker i stället att Diess borde fokusera på att se till att lösa problemen i leveranskedjorna av halvledare, som slagit hårdare mot VW än exempelvis konkurrenterna Tesla och BMW, som Dagens PS tidigare rapporterat om.
“Du förser oss ofta med fina bilder från dina resor, men tyvärr fortfarande inte med halvledare”, säger hon enligt Bloomberg.
Hundratusentals färre bilar
Volkswagens fabriksområde i Wolfsburg är lika stort som Monaco, och under pandemin har det rullat ut betydligt färre bilar från området. Volkswagen ser ut att missa årets produktionsmål med hundratusentals bilar. Man får gå tillbaka till 1950-talet för att se liknande produktionssiffror.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.