Som vd på Volkswagen har Thomas Schäfer stenkoll på vad som händer inom branschen. När det gäller Tesla verkar han dock inte vara helt övertygad.
Volkswagen: ”Tesla hjälper ingen”
Mest läst i kategorin
Vi träffade Schäfer i samband med München-mässan och fick möjlighet att intervjua den före detta Škoda-chefen om elektrifiering och vägen framåt. Intervjun i sin helhet tar du del av här.
Komplicerad mjukvara
Volkswagen har hamnat på efterkälken när det gäller just mjukvara.
I sin tur har de valt att snappa upp 5 procent av kinesiska Xpeng för 700 miljoner dollar, motsvarande 7,8 miljarder kronor, som vi tidigare rapporterat.
”Vi tar med oss skalbarheten och den globala närvaron”, säger Schäfer om samarbetet.
Det Xpeng kommer med är mjukvara och teknologi.
I Kina spelar mjukvara en större roll och ny elbilsplattformar utvecklas med just mjukvara som utgångspunkt.
Senaste nytt
Volkswagen hjälpta av Kina
I Volkswagens fall har det tidigare varit en fråga om att låta underleverantörer göra sitt för att sedan sy ihop allt i ett slutgiltigt paket.
Resultatet har varit målande och Volkswagen har således tvingats göra om och göra rätt med sin mjukvara, något man får ett första smakprov på i nya Volkswagen ID.7.
Nästa steg blir märkets SSP-plattform ”som utvecklas med mjukvara som utgångspunkt”, men som fortfarande är några år bort.
Under tiden ska i stället Volkswagen ta hjälp av kinesiska Xpeng.
Kritisk till Tesla
När vi diskuterar mjukvara i bilbranschen med Schäfer kommer samtalet av naturliga skäl in på Tesla som lyckats väl på den fronten.
Något som imponerar den tyska vd:n desto mindre är emellertid Teslas priskrig.
”Tesla hjälper ingen genom att höja och sänka priser”, anser Schäfer.
Det drabbar inte bara slutkonsumenten som påverkas av kraftig värdeminskning, det gör det även svettigt för branschen i det stora hela.
“Måste levla upp”
Om Tesla ska fortsätta sin resa mot att bli en tvättäkta volymtillverkare ”måste de levla upp” tycker Schäfer.
”Tesla presterar väldigt bra i vissa regioner” men det räcker inte om Elon Musk ska kunna slå igenom mer storskaligt.
Just Volkswagen-gruppens storlek är något som Schäfer tar upp flertalet gånger, och volymtillverkningen av bilar är något som är Volkswagens gebit.
Mycket att stå i
För att få ordning på märkets elbilar för att kunna bli mer konkurrenskraftiga på den kinesiska marknaden krävs det att Volkswagen sätter på hårdhandskarna.
De kommande fem åren ska märket investera 2 141 miljarder i elektrifiering och digitalisering, allt för att säkra upp framtiden.
Elektrifieringen ställer höga krav på biltillverkare och har gjort industrin mer konkurrenskraftig än någonsin.
Vilka som kommer segrandes ut återstår att se.
Läs även:
Volkswagens vd – ”Måste acceptera att Kina tagit över”
BMW – ”Vårdslöst att bara satsa på elbilar”
Drygar ut milen – nya Volkswagen ID.7 testad
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.