Dagens PS

Volkswagen Tayron: Teknikspäckad suv med extra allt

En str bil, många platser och flera drivlinor. Toppen. (Foto: Volkswagen)
En stor bil, många platser och flera drivlinor. Toppen. (Foto: Volkswagen)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 10 okt. 2024Publicerad: 10 okt. 2024

Volkswagen utökar sin suv-familj med Tayron, en rymlig och mångsidig modell som placerar sig mellan Tiguan och Touareg.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Volkswagen har nu lanserat sin nya suv, Tayron.

Denna modell erbjuder plats för upp till sju passagerare och kommer med ett brett utbud av drivlinor som hybrid, bensin och diesel.

Något för alla.

Rimligt många skärmar och några fysiska knappar, det gillar vi. (Foto: Volkswagen)
Rimligt många skärmar och några fysiska knappar, det gillar vi. (Foto: Volkswagen)

Tayron ska vara designad för att möta behoven hos både familjer och äventyrare, med fokus på komfort, funktionalitet och effektivitet.

En fin rumpa som visar sig från sin bästa sida. (Foto: Volkswagen)
En fin rumpa som visar sig från sin bästa sida. (Foto: Volkswagen)

Plats för alla intressen

Tayron har en längd på 4,77 meter och ett axelavstånd på 2,79 meter. Det ger gott om utrymme för passagerare och bagage.

Sportiga stolar om man så vill. (Foto: Volkswagen)
Sportiga stolar om man så vill. (Foto: Volkswagen)
ANNONS

Baksätena kan fällas i olika konfigurationer för att maximera lastutrymmet. Med alla säten uppfällda rymmer bagageutrymmet 885 liter.

Stort och bra för IKEA-shopping, hockeyträning eller golfen. (Foto: Volkswagen)
Stort och bra för IKEA-shopping, hockeyträning eller golfen. (Foto: Volkswagen)
ANNONS

Senaste nytt

Så klart en massa assistanssystem

Tayron är utrustad med den senaste tekniken, inklusive ett intuitivt infotainmentsystem och en rad förarassistanssystem.

Bland standardfunktionerna finns adaptiv farthållare, filhållningsassistent och automatiskt nödbromssystem.

Lite körlägen behändigt i mittkonsollen. (Foto: Volkswagen)
Lite körlägen behändigt i mittkonsollen. (Foto: Volkswagen)
En rätt trist design. Andas klassisk familjebil. (Foto: Volkswagen)
En rätt trist design. Andas klassisk familjebil. (Foto: Volkswagen)

Som tillval finns bland annat adaptiv chassireglering, Matrix-strålkastare och Travel Assist för assisterad körning.

Den gillar sin egen spegelbild. (Foto: Volkswagen)
Den gillar sin egen spegelbild. (Foto: Volkswagen)
ANNONS

Något för alla

Här bjuder man på det mesta. Det är laddhybrider, mildhybrid, bensin och diesel. Det kanske man inte hade väntat sig.

Det här kan bli din plats om du är sugen på en Tayron. (Foto: Volkswagen)
Det här kan bli din plats om du är sugen på en Tayron. (Foto: Volkswagen)

Laddhybriderna har en elektrisk räckvidd på över 100 kilometer. Alla modeller är utrustade med en automatisk dubbelkopplingsväxellåda.

Mildhybrid (bensin)
1,5 eTSI 150 hk, 7-växlad DSG (framhjulsdrift)

Laddhybrid (bensin + el)
eHybrid 204 hk, 6-växlad DSG (framhjulsdrift)
eHybrid 272 hk, 6-växlad DSG (framhjulsdrift)

Turboladdad bensinmotor (TSI)
2,0 TSI 4MOTION 204 hk, 7-växlad DSG (fyrhjulsdrift)
2,0 TSI 4MOTION 265 hk, 7-växlad DSG (fyrhjulsdrift)

Turboladdad dieselmotor (TDI)
2,0 TDI 150 hk, 7-växlad DSG (framhjulsdrift)
2,0 TDI 4MOTION 193 hk, 7-växlad DSG (fyrhjulsdrift)

Dragkapacitet och assistans

ANNONS

Tayron har en dragkapacitet på upp till 2,5 ton, vilket gör den till ett utmärkt val för att dra saker på släp. Tillhör du dem som tycker att det svårt att backa till ett släp, ja då har du Trailer Assist som standard.

Lansering och priser

Den svenska förhandsförsäljningen av nya Tayron startar inom kort.

Priser och detaljerad information om det svenska modellprogrammet kommer att presenteras i samband med säljstarten.

Bigster: Dacias största suv hittills

Dacia lanserar Bigster, en ny suv som kombinerar robust design med modern teknik och komfort, utan att göra avkall på varumärkets fokus på prisvärdhet.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS