Volkswagen Passat har varit ett populärt val som både tjänstebil och familjebil. Vi har provkört den nya generationen som har gjorts om rejält.
Volkswagen Passat provkörd – säljs bara som kombi
Mest läst i kategorin
Vi skrev nyligen om provkörningen av nya Volkswagen Tiguan som byggs på en av de sista plattformarna för förbränningsmotorer.
Plattformen heter MQB evo och den är en utveckling av nuvarande MQB, innan fokus ställs om helt till eldrift.
Nya Passat, som är den nionde generationen, baseras på samma plattform och vi har fått möjligheten att provköra bilen utanför Wolfsburg.
Passat är en riktig storsäljare
Passat lanserades år 1973 och har under sina 50 år och åtta generationer sålts i över 30 miljoner exemplar. Det är alltså en mycket viktig modell för Volkswagen.
Den nionde generationen delar fler komponenter med Škoda samtidigt som Volkswagen lovar högre kvalitet och bättre komfort.
Det ska uppnås med hjälp av adaptiv fjädring, bättre säten och en mer intuitiv layout med bättre material på insidan.
Passat ska bli en succé med hjälp av Škoda
Att Škoda har haft ett finger med i spelet märks inte minst på kommande Passat som har växt på längden.
Volkswagens vd, Thomas Schäfer, som tidigare var styrelseordförande för Škoda har i en intervju sagt att Volkswagen ska dela mer teknik med Škoda.
Han nämnde då att Volkswagen Passat skulle utvecklas tillsammans med Škoda Superb, något som har blivit verklighet i och med den nionde generationen Passat.
Passat har växt i alla riktningar
Nya Passat har växt hela 14,4 centimeter på längden och den har en 5 centimeter längre hjulbas.
Dessutom är den 2 centimeter bredare och knappt en centimeter högre. Det ger mer utrymme för knäna i baksätet och mer plats i bagageutrymmet.
Den kluriga detaljen med ett paraply i dörren indikerar att Škoda har varit med och hjälpt till i utvecklingen av nya Passat.
Passat är bekvämare än tidigare
Bilarna provkördes beklädda i kamouflerat mönster. Designen kommer att avtäckas i slutet av augusti när nya Passat har världspremiär.
Vi leddes till en väg med ordentliga ojämnheter för att få känna på Passats omarbetade adaptiva stötdämpare.
Nya Passat ska nämligen bli mycket bekvämare än tidigare och tillvalet DCC Pro, som den adaptiva dämpningen heter på Volkswagen-språk, är en stor del av det.
Skillnader som märks
Man kan ändra stötdämparnas hårdhet i skärmen och skillnaden mellan komfort och sport känns verkligen. I komfortläget är bilen nämligen mycket mjukare och mindre stötig än tidigare.
Styrningen är fortfarande relativt kvick och direkt, och känns aldrig slapp. Det märks att ingenjörerna har arbetat hårt för att bilen ska kännas som en typisk Volkswagen.
Tillverkaren har ännu inte släppt någon fakta kring förbränningsalternativen mer än att Passat kommer som diesel, bensin, mildhybrid och laddhybrid samt att den manuella lådan är borta.
Laddhybrid med 10 mils räckvidd på el
Plug-in hybriden ska klara upp till 100 kilometer på ren eldrift innan den går över till bensin. Framhjulsdrift är fortsatt det enda alternativet.
På plats berättade Volkswagen att man tror att de flesta sträckorna kommer att köras på ren el, och man erbjuder därför för första gången snabbladdning av batteriet i en laddhybrid.
Elmotorn är starkare än på nuvarande generation Passat plug-in hybrid.
En insida med fler fysiska knappar
Interiören är en av de största nyheterna och den bjuder på en större skärm och fler fysiska knappar.
Insidan liknar den i ID.7 med en 15-tums skärm, eller en 12,9-tums display som standard. Växelväljaren har flyttat från mittkonsolen till en spak bakom ratten för att frigöra utrymme.
Knapparna på ratten har åter blivit fysiska efter kritik från kunderna och reglagen för volym och temperatur är bakgrundsbelysta.
Kvaliteten i interiören är de facto bättre än tidigare och de nya stolarna är bekväma.
Volkswagen släpper inga detaljer
Nya generationen Volkswagen Passat har premiär i höst och lanseras under det första kvartalet 2024.
Volkswagen är än så länge restriktiva med information och detaljer kring modellen.
Exakt vilka effekter de olika motoralternativen får, och vad priset blir får vi se när Passat och Tiguan har premiär.
Läs även: Provkörning av Volkswagen ID.7 Prototyp
Läs även: Nya Volkswagen ID.7 – hej då räckviddsångest
Läs även: Provkörning av nya Volkswagen ID.7 – drygar ut milen
Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.
Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.