När efterfrågan minskar i Kina ökar konkurrensen istället på Europas bilmarknad och tyska bilmärken som Volkswagen.
Volkswagen på efterkälken i framtidsracet
Mest läst i kategorin
Volkswagen tappade fart i Kina under pandemin.
När landet öppnade sig igen hade ett antal kinesiska märken – elbilar och hybridmodeller – fördubblat sin andel och kommit med nya modeller som biljätten inte kunde konkurrera med.
Press på Volkswagen
Samma konkurrenter som nu vänder sig mot Europa när efterfrågan i Kina minskar.
Det blir en extra press för Volkswagen och andra tyska bilmärken, som inte bara slåss mot Tesla sedan tidigare utan även mot höga energipriser i spåren av kriget i Ukraina.
Senaste nytt
Svårt hitta ny roll
Tesla har blivit valet för bilkunder som vill visa att de är i framkant, vilket lett till problem för både Mercedes och BMW.
Nu ifrågasätter experter hur Tyskland ska kunna axla en ny roll i fordonsvärlden.
“Bilindustrin ställs inför frågan om och hur vi kommer att vara en global ledare i framtiden”, sade Tysklands utrikesminister Annalena Baerbock, under bilmässan i München förra veckan.
“För vår nation, där bilindustrin står för en stor del av värdeskapandet, är detta inte bara en ekonomisk fråga, utan också en fråga om framtiden”.
Långt efter
Volkswagen har haft problem med att få någon riktig styrsel på sin elbilsstrategi.
Idag utgör marknadsvärdet mindre än en tiondel av Teslas, även om intäkterna är större.
Samtidigt hävdar Volkswagen att de ställer om effektivt men att det tar tid för en jätte.
“Det är ett maraton, och inte alla i ett maratonlopp som kommer ut snabbast kommer att ses först eller alls vid mållinjen”, säger Ralf Brandstätter, Volkswagens Kina-chef.
Bilföretaget sysselsätter i dag nästan 700 000 personer på mer än 100 fabriker runt om i världen.
Inom koncernen finns allt från exotiska Lamborghini-superbilar till budgetvarianter inom Skoda-namnet och kraftfulla Scania-lastbilar.
”Inte nått nivån”
”Bilindustrin i Tyskland är nära sammanflätad med andra branscher inom tillverknings- och tjänstesektorn. Produktionen har fortfarande inte nått sin pre-pandeminivå, vilket gör den till en viktig faktor bakom den pågående svagheten i den tyska industrisektorn,” menar Bloomberg-ekonomen Martin Ademmer.
På grund av den officiella politiken i Kina sker övergången till elfordon snabbare där än någon annanstans.
Elbilar kommer att stå för hälften av alla bilar som säljs på världens största bilmarknad i mitten av decenniet.
Halkar efter
Vår internationella konkurrens är inte passiv”, säger Hildegard Müller, chef för den tyska bilorganisationen VDA.
”Våra företag genererar främst sina vinster utomlands och hjälper till att behålla jobben i Tyskland. Men trycket ökar på grund av svag ekonomisk tillväxt och förhållanden som inte längre är internationellt konkurrenskraftiga.”
Relaterade artiklar:
Volkswagen presenterar eldriven GTI
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.