Volkswagen lovar en självkörande minibuss till 2025. Det blir en självkörande version av den eldrivna minibussen ID Buzz.
Volkswagen lovar självkörande minibuss


Mest läst i kategorin

Den autonoma versionen av ID Buzz kommer vara självkörande på nivå 4, vilket innebär att den kommer kunna köra helt själv under rätt omständigheter och den utvecklas tillsammans med startupbolaget Argo Al.

Volkswagen använder en ny lidar sensor, Argo Lidar, med vilken bilen kan se på 400 meters håll. (Lidar, Light detection and ranging) är ett optiskt mätinstrument som mäter egenskaper hos reflekterat ljus för att därigenom mäta avståndet till ett eller flera föremål. (Foto: Volkswagen)
Volkswagen skriver i ett pressmeddelande att den självkörande minibussen kommer vara klar för kommersiellt bruk år 2025. Redan nu testar Argo Al sin teknik på sex platser i USA och planerar för testkörning i München senare i år.
Innebär stora utmaningar
Självkörande bilar kan fortfarande inte köra var som helst och komplexa trafiksituationer med mycket trafik innebär stora urmaningar, skriver Vi Bilägare.

Volkswagen och Argo AI har påbörjat internationella försök med autonom körning av ID Buzz. (Foto: Volkswagen)
Vissa företag har hoppat av utvecklingen av autonoma bilar på grund av de stora kostnaderna med att få tekniken att fungera säkert, nyligen har både Uber och Lyft sålt de självkörande delarna av företagen.

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.