Volkswagens investeringschef lämnar Northvolts styrelse. Avhoppet väcker frågor om fordonsjättens framtida engagemang i batteritillverkaren.
Volkswagen lämnar Northvolt i sticket
Mest läst i kategorin
Dagens Industri kan idag avslöja att Volkswagens investeringschef, Sven Fuhrman, har lämnat sin plats i batteritillverkaren Northvolts styrelse. Detta väcker frågor om den tyska fordonsjättens fortsatta engagemang i det krisdrabbade svenska bolaget.
Northvolt bekräftar avhoppet och säger sig vara i dialog med Volkswagen om en eventuell ersättare. Samtidigt betonar man att samarbetet mellan företagen fortsätter som tidigare.
Volkswagen största ägare
Volkswagen är Northvolts största ägare med 22 procent av aktierna. Dessutom är Volkswagen majoritetsägare i lastbilstillverkaren Scania, en av Northvolts viktigaste kunder. Fuhrmans sorti ur styrelsen sker mitt under en turbulent period för Northvolt, som kämpar med finansiella problem och tvingats till omfattande nedskärningar.
Senaste nytt
Oklar anledning till avhopp
Anledningen till Fuhrmans avhopp är ännu oklar. Varken Northvolt eller Volkswagen har velat ge några detaljer kring beslutet. En talesperson för Volkswagen bekräftar dock att avhoppet inte påverkar deras aktieinnehav i Northvolt.
Northvolts vd orolig
Northvolts vd, Peter Carlsson, har tidigare uttryckt oro för bolagets framtid. I en intervju med Dagens Industri medgav han att Northvolt behöver säkra ytterligare 10 miljarder kronor i finansiering under det kommande året för att överleva.
Läs också: Northvolt: Vi överlever ”i någon form”. Dagens PS
Krisen förvärras
Krisen i Northvolt förvärras av att Volkswagen själva brottas med ekonomiska problem. Den tyska biljätten har aviserat nedskärningar och fabriksstängningar, vilket enligt Di:s källor gjort dem ovilliga att investera mer kapital i Northvolt.
Även den näst största ägaren, Goldman Sachs, uppges vara tveksam till att skjuta till mer pengar.
Northvolt tvingas till nedskärningar
Northvolt har nyligen tvingats till drastiska åtgärder för att minska kostnaderna. Bland annat har man ansökt om konkurs för ett dotterbolag och varslat 1 600 anställda om uppsägning. I slutet av oktober lyckades man säkra en mindre, kortsiktig finansiering, men en långsiktig lösning är fortfarande nödvändig.
Läs också: Northvolt bidrar till konkursvåg. Dagens PS
Framtiden oviss
Det återstår att se hur Volkswagens beslut att lämna Northvolts styrelse kommer att påverka bolagets framtid. Kommer Volkswagen att fortsätta stödja Northvolt eller är detta början på ett tillbakadragande?
Tisdagen den 12 november är deadline för Northvolts månatliga skatteinbetalning. Enligt Bloomberg har Northvolt redan betalat skatterna, vilket ger en liten respit i den akuta krisen.
Framtiden för Northvolt är fortsatt oviss. Mycket hänger på om man lyckas säkra den nödvändiga finansieringen och återfå förtroendet från sina investerare.
Läs också:
Pandemins uppskjutna offer: Tusentals svenska konkurser. Realtid
Fem tips: Så tränar du rätt och bränner fett i kyla. News 55
GM:s kyrkogård – bilmärken som gått i graven
Visste du att GM en gång ägde Saab, Hummer och Pontiac? Dagens PS gräver i biljättens historia och de märken som gått i graven. General Motors, GM, är en
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.