Volkswagen står inför en tuff uppförsbacke. Företaget måste banta kostnaderna och anpassa sig till en marknad i gungning.
Volkswagen-krisen: Vd:n kräver facket på pengar
Mest läst i kategorin
Volkswagens vd Oliver Blume höjer rösten.
Han kräver att facket kavlar upp ärmarna och visar fram konkreta planer för att kapa kostnader skriver Automotive news Europe.
Tiden är knapp, förhandlingarna om fabriksnedläggningar och nya löner närmar sig med stormsteg. Biljätten kämpar för att hålla huvudet ovanför vattenytan i den stenhårda konkurrensen.
Volkswagen vacklar
I september hävde Volkswagen de gamla anställningsgarantierna. Dessutom hotar de med fabriksnedläggningar på hemmaplan i Tyskland. Facket har gått i taket och lovar att sätta hårt mot hårt. Stämningen är så laddad att förhandlingarna om nya löner och budgetar har tidigarelagts med en hel månad.
Läs också: 30 000 jobb kan ryka på Volkswagen
Senaste nytt
Facket sätter ner foten
Facket har gjort det kristallklart: fabriksnedläggningar är uteslutet.
Det ökar pressen på att hitta alternativa sätt att spara pengar. Blume förväntar sig att facket visar handlingskraft och presenterar rejäla besparingar.
Han varnar för att Volkswagens kostnader är skyhöga jämfört med konkurrenterna. Alla stenar ska vändas de kommande veckorna. Utveckling, material, tillverkning, försäljning – allt måste effektiviseras.
Läs också: Volkswagen i kris: Facket och ledningen i öppen strid
Tyska löner – dubbelt så dyra
Blume riktar strålkastarljuset mot de höga arbetskraftskostnaderna i Tyskland. De är dubbelt så höga som i resten av Europa, menar han.
Han understryker vikten av att nå en bred överenskommelse om investeringar och arbetsavtal innan året är slut.
Krismöte med regeringen
Biltillverkare, underleverantörer och den tyska regeringen har suttit i krismöte.
De har diskuterat bilindustrins utmaningar och sökt lösningar. Tysklands ekonomiminister Robert Habeck lovar att regeringen ska kavla upp ärmarna och stötta de kämpande biltillverkarna.
Läs också: Volkswagens chefer: “Ingen plan B”
Skrotningspremie slopad
En skrotningspremie för att öka elbilsförsäljningen har diskuterats, men Tysklands finansminister Christian Lindner är tveksam.
Han vill inte prioritera andra partiers idéer just nu. Regeringen är oenig, och de begränsade resurserna skapar spänningar.
Kina sviker
Bilindustrin går på knäna. Försäljningen av elbilar har störtdykt, särskilt sedan statliga subventioner försvann.
Dessutom sviktar den viktiga kinesiska marknaden. En nyckelmarknad för Volkswagen och andra tyska biltillverkare, som tappat fart.
Läs också: Fabriksdöden drabbar Volkswagen i Kina
Både BMW och Mercedes varnar nu för minskade vinster på grund av den lägre efterfrågan i Kina.
Faraday Future siktar på budgetmarknaden – men pengarna saknas
Faraday Future satsar på budgetmarknaden med nya AI-elbilar, men framtiden hänger på finansieringen som helt enkelt inte finns. Faraday Futures tidigare
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.