Provkörning: Volkswagen ID. Xtreme
Första generationen Volkswagen Golf GTI var resultatet av att några rebelliska ingenjörer arbetade i det dolda, utan godkännande, för at få fram en hetare variant av den folkkära Golfen. Nu har de gjort de igen, men med en Volkswagen ID.4 som de förvandlat till en rallybil.
Volkswagen ID. Xtreme är sjukt rolig att köra
Mest läst i kategorin
Skillnaden är emellertid att Volkswagen ID. Xtreme har blivit sanktionerad av cheferna på det tyska märket, men utvecklats av ett team som utvecklar bilar enligt mantrat ”Made with passion and friends” – ”skapat med passion och vänner” på svenska.
Xtreme visades upp för första gången i somras i samband med den årliga ID.-träffen i Schweiz. Vi begav oss till Magdeburg i Tyskland för en provkörning.
En rallyinspierad konceptbil
När Volkswagen byggde ID. Xtreme tog de en prototypversion av ID.4 som de sedan modifierade hej vilt. Syftet är att visa vad MEB-plattformen som bilen sitter på kan åstadkomma.
Bilen är tre centimeter högre och har två centimeter bredare fotavtryck jämte ordinarie ID.4. ID. Xtreme pryds även av ett underredsskydd, ett takräcke, en ljusramp och en rejäl stötfångare.
Den har även mer påtagliga skärmbreddare, ett racingchassi och riktigt rejäla terrängsulor.
På insidan möts man av unika racingstolar, mittkonsolen från den kinesiska versionen av ID.4, ett lägre baksäte och en rad orange detaljer. Även infotainmentsystemet har fått sig en uppdaterad Xtreme-grafik.
Det är emellertid under huven som det har gjorts mest – den bakre elmotorn har skruvats upp rejält i termer av effekt och ID. Xtreme pumpar således ut hela 387 hästkrafter och 740 newtonmeter.
Eftersom det rör sig om en konceptbil behöver Volkswagen inte ta hänsyn till batteriets livslängd och liknande, något som gjort att ingenjörerna kunnat gasa på.
I övrigt är ID. Xtreme permanent fyrhjulsdriven till skillnad från exempelvis ID.4 GTX och även antispinnsystemet har omarbetats.
Många av modifikationerna är mjukvarurelaterade vilket innebär att man tekniskt sett skulle kunna modifiera sin ID.4 på liknande vis, men enligt Volkswagens ingenjörer ”är det svårt, även för oss som kan”.
Senaste nytt
Myskörning i Magdeburg
Körningen ägde rum på ett flygfält i tyska Magdeburg som dagen till ära bjöd på snö och strålande sol. Banan var av konvarianten och bestod av raksträckor, slalom och möjligheter till att låta bakändan kliva ut.
Vi inledde med några uppvärmningsvarv – det rör sig trots allt om en bil som det bara finns en av i hela världen – för att sedan successivt öka farten.
Det första man slås av är att elmotorerna låter mycket mer, något som accentueras av en extra ljudgenerator tagen från Porsche Taycan i hjulhuset.
Takräcket i kombination med ljusrampen gör även att vindljudet från taket blir påtagligt. Även däcken avger en hel del ljud.
Med andra ord är det väldigt mycket som pekar på att det inte rör sig om en standardiserad Volkswagen ID.4 GTX.
Xtreme prestanda
Efter att ha bekantat mig med både bana och bil, började jag trycka på alltmer. Den tyska Volkswagen-representanten satt knäpptyst i baksätet vilket jag tolkade som att jag fick pressa på ännu mer.
Sulorna gör att bilen känns mjuk och den enorma mängden gummi och det bredare fotavtrycket gör att man har betydligt mer grepp än man kanske väntar sig.
Med det sagt resulterade gasen i botten på det snöbelamrade flygfältet i att bilen inte alltid fick ner kraften i backen riktigt så effektivt som man önskat.
När man emellertid trycker gasen i botten på torrt underlag känns ID. Xtreme genuint rapp och visar på att Volkswagen kan erbjuda rejält med krut i sina ID-bilar.
Maxeffekten finns bara tillgänglig när batteriet har över 80 procent laddning.
Xtreme elbil med sladd
En stor del av kraften skickas till bakhjulen, något som innebär att ID. Xtreme känns oerhört bakhjulsdriven.
I kombination med det reviderade antispinnsystemet innebär även det att bilen går att sladda med, något den direkta responsen från elmotorerna sannerligen bidrar till.
Xtreme är lättkontrollerad och tillmötesgående och man kan verkligen mata på utan att man gör bort sig.
När det går lite väl överstyr kliver emellertid antisladdsystemet snabbt in och ser till att man inte kvaddar en helt unik bil.
I termer av terrängkörning bjöds det inte på någon sådan, med undantag av en tur längs en lerväg i syfte att fotografera.
Med markfrigången kommer man långt, men även sulorna och den permanenta fyrhjulsdriften gör att ID. Xtreme upplevs som väldigt kapabel.
Summan av kardemumman
Volkswagen ID. Xtreme visar vad MEB-plattformen möjliggör i termer av flexibilitet men är även ett kvitto på att tyskarna har humor.
Konceptbilen ger oss möjligen en inblick i vad som komma skall – det kanske är så att ännu ballare ID-bilar är på horisonten.
När det kommer till ren och skär coolhetsfaktor är ID. Xtreme riktigt frän och uppvisar en otrolig lekfullhet som man inte nödvändigtvis förknippar med de ordinarie modellerna i utbudet.
Förhoppningsvis är det något som smittar av sig på framtida modeller från tyskarna.
Högsta Växelns första intryck av Volkswagen ID. Xtreme
Slutbetyg: 4,5/5
ID. Xtreme visar att Volkswagen fortfarande har humor och har möjlighet att tillverka bilar av det mer spännande slaget. Förhoppningsvis pekar den nya konceptbilen på att framtiden kommer att kryddas till en aning.
Volkswagen ID. Xtreme (Konceptbil)
Motor: Elmotor fram, bak, 387 hästkrafter, 740 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 5,3 sekunder
Batteristorlek (brutto): 77 kWh
Läs även: Provkörning av Cupra e-Racer
Läs även: Provkörning av Cupra UrbanRebel Racing Concept
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.