Volkswagen ID. Buzz debuterade i mars i år och sedan dess har intresset för modellen ökat markant. Nu har det gått så långt att tyskarnas orderböcker är fulla året ut.
Volkswagen ID. Buzz säljer för bra
Mest läst i kategorin
Det är mer än 20 000 enheter som beställts, både i person- och transportbilsutförande. Vi har tidigare provkört båda varianter.
Bara i Europa
Än så länge saluförs Volkswagen ID. Buzz uteslutande på den europeiska marknaden. Den pånyttfödda ikonen ska göra sin amerikanska debut under 2024.
Siffran – över 20 000 – nåddes innan bilarna ens hade nått återförsäljare i Europa.
Av den anledningen räknar Volkswagen med att ytterligare beställningar trillar in när potentiella kunder faktiskt får beskåda bilarna i verkligheten.
Senaste nytt
Ett utförande
Även om flera varianter är på ingång – däribland en pickis, en husbil, och en fyrhjulsdriven variant – finns ID. Buzz bara att köpa med ett 82 kilowattimmar stort batteri och bakhjulsdrift.
Man kan även välja mellan ordinarie ID. Buzz samt ID. Buzz Cargo.
Planen initialt är att tillverka 15 000 enheter till årets slut för att sedan i framtiden växla upp till 130 000 enheter per år efter samtliga marknader har penetrerats.
Att en så pass ikonisk bil – som hamnar jämte Volkswagen T6.1 och T7 i modellutbudet – har en sådan enorm efterfrågan tyder på att kunder ändå uppskattar nostalgi.
Att eliminera befintliga, ikoniska modeller – som exempelvis Golf eller Passat – till förmån för beteckningar utan historia inkräktar på den styrka som många modeller de facto besitter.
Läs även: Provkörning av Volkswagen ID. Buzz
Läs även: Provkörning av Volkswagen ID. Buzz Cargo
Läs även: Recension av Volkswagen Multivan T7
Läs även: Recension av Volkswagen Caravelle
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.