Dagens PS

Volkswagen ID.7 Pro S: Rekord i räckvidd

Snyggt jobbat. VW ID.7 Pro S går längre än de lovar. Om man kör extremt "snålt". (Foto: Volkswagen)
Snyggt jobbat. VW ID.7 Pro S går längre än de lovar. Om man kör extremt "snålt". (Foto: Volkswagen)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 03 okt. 2024Publicerad: 03 okt. 2024

Räkvidd är ju en av de viktigaste aspekterna av en elbil. Här visade långkörningsexperten Felix “hypermiler” Egolf att ID.7 Pro S går mycket längre än förväntat.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

En nyligen genomförd testkörning av Volkswagen ID.7 Pro S visar att elbilen kan köra längre än förväntat.

I ett test i Schweiz lyckades förare pressa ut hela 794 kilometer från en enda laddning, vilket är betydligt längre än den officiella WLTP-räckvidden på 709 kilometer.

Testet, som leddes av långkörningsexperten Felix Egolf, genomfördes på allmänna vägar i Zug, söder om Zürich. Under två dagar körde åtta olika förare sträckan Basel-Emden, motsvarande 794 kilometer, utan att ladda batteriet.

Med en genomsnittshastighet på 51 km/h och en körtid på 15 timmar och 42 minuter, visade sig bilen vara bättre än man först trodde. Dessutom hade bilen två kilometer räckvidd kvar vid målgång.

Om man kör enligt konstens alla regler så går det nog att kräma ur mer i de flesta bilarna. Men det är ju inte så här vi kör en normal dag. (Foto: Volkswagen)
Om man kör enligt konstens alla regler så går det nog att kräma ur mer i de flesta bilarna. Men det är ju inte så här vi kör en normal dag. (Foto: Volkswagen)

Exceptionellt låg förbrukning

En bidragande faktor till den imponerande räckvidden var den låga energiförbrukningen. ID.7 Pro S förbrukade i genomsnitt endast 10,3 kWh/100 km, vilket kan jämföras med det lägsta WLTP-värdet på 13,6 kWh/100 kilometer.

Om man översätter detta till diesel motsvarar det en förbrukning på ynka 1,1 liter per 100 kilometer.

Det är värt att notera att testbilen inte var den mest räckviddsoptimerade versionen av ID.7 Pro S.

ANNONS

Utrustad med komfortpaket, förarassistanspaket, exteriörpaket och värmepump, har testbilen en WLTP-räckvidd på 700 km och en förbrukning på 13,8 kWh/100 km.

På 10 minuter – tiden som behövs för en kaffepaus – strömmar energi för cirka 244 km räckvidd till batteriet vid en laddeffekt på 200 kW. Den laddas från 10 till 80 procent på cirka 26 minuter. (Foto: Volkswagen)
På 10 minuter strömmar energi för cirka 244 km räckvidd till batteriet vid en laddeffekt på 200 kW. Den laddas från 10 till 80 procent på cirka 26 minuter. (Foto: Volkswagen)
ANNONS

Senaste nytt

Hypermiling – konsten att köra långt

Felix, även känd som “hypermiler“, är expert på att maximera räckvidden hos elbilar. Han har tidigare satt rekord med Volkswagen ID.3, bland annat genom att köra 531 km på en laddning och 602 km över 15 alppass.

Frågan är hur långt bilen faktiskt går i en mer normal körning.

Smart ruttplanering

För att underlätta långresor har ID.7 Pro S en ruttplanerare som tar hänsyn till batteriets laddningsnivå och tillgängliga laddningsstationer.

Systemet föreslår optimala laddningsstopp och använder trafikdata i realtid för att hitta den snabbaste vägen.

Volkswagen ID.7 Pro S – elbilen med ChatGPT

ID.7 ligger bra till i tester utförda av olika motorjournalister i Europa. Nu kommer ytterlige versioner där en av dem, Pro S, kommer väldigt långt på en

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS