Volkswagen har stämt landet för ett “osannolikt stort” skatteanspråk på 1,4 miljarder dollar, vilket motsvarar cirka 14,7 miljarder kronor.
Volkswagen i strid om miljardbelopp
Mest läst i kategorin
Biltillverkaren anser att kravet strider mot Indiens regler för importskatt på bildelar och kommer att skada företagets affärsplaner, skriver CNBC.
En tvist om import av bildelar
Skoda Auto Volkswagen India, som är en del av Volkswagen-koncernen, har meddelat Högsta Domstolen i Mumbai att skattetvisten riskerar deras investeringar på 1,5 miljarder dollar i Indien, vilket motsvarar cirka 15,7 miljarder kronor, och att det är dåligt för utländska investeringar.
I september fick Volkswagen en skatt på 1,4 miljarder dollar av Indien för att ha använt en metod för att dela upp importen av vissa VW-, Skoda– och Audibilar i många olika delar för att betala mindre tull.
Indiska myndigheter säger att Volkswagen importerade “nästan hela” bilen i omonterat skick, vilket normalt har en skatt på 30-35 procent. Men de undvek de här avgifterna genom att säga att det var “enskilda delar” som kom i olika leveranser och betalade bara en avgift på 5-15 procent.
Volkswagens mardrömsår: Miljardsmäll hotar
Volkswagen räknar med att få böta 15 miljarder kronor i år på grund av EU:s strängare utsläppsregler. Det avslöjade Rolf Woller, chef för
Senaste nytt
Volkswagen ger svar på tal
Volkswagen Indien säger att de hade berättat för den indiska regeringen om sin “del-för-del-import”-modell och fått godkännande för det 2011. De tycker att skatten är “helt emot vad regeringen tidigare har sagt” och att det “äventyrar det förtroende som utländska investerare behöver ha för statens handlingar och löften”.
Volkswagen Indien säger att de använder alla juridiska sätt som finns och samarbetar med myndigheterna och fortsätter att se till att de följer alla lagar, både de globala och de lokala.
Konsekvenser för Volkswagen och Indien
Den tyska biltillverkaren är inte stor i Indien, som är världens tredje största bilmarknad, och inte ens deras lyxmärke Audi går så bra jämfört med konkurrenterna.
Kris i Tyskland – biljättarna faller som dominobrickor
Krisen i den tyska bilindustrin fördjupas och tusentals jobb är i fara. Både biltillverkare och leverantörer tvingas till drastiska åtgärder. År 2024 har
Enligt uppgifter kan Volkswagen Indien behöva betala omkring 2,8 miljarder dollar, vilket är ungefär 29,3 miljarder kronor, om de förlorar tvisten, inklusive böter. Skatteanspråket kommer samtidigt som Volkswagen har det tufft med att minska kostnaderna för att kunna tävla bättre med kinesiska märken och klara av dålig efterfrågan i Europa. Företaget har nyligen sagt upp 35 000 jobb i Tyskland och ska sälja en del av sin verksamhet i Kina.
Inte bara Trump som sysslar med skatter
Hög skatt och långa rättstvister har ofta varit ett problem för utländska företag i Indien, och även Tesla har klagat på höga skatter på importerade elbilar. Volkswagen tycker att skatteanspråket är ett “hårt slag” mot den “politiken att göra det lättare att göra affärer i Indien för utländska investerare”. Högsta Domstolen i Mumbai kommer att börja titta på fallet den 5 februari.
Morgans nya flaggskepp har tre vindrutetorkare och en BMW-motor
Morgan blandar retrodesign med modern teknik i nytt flaggskepp. Tre vindrutetorkare och BMW-motor utlovas. Morgan, den brittiska biltillverkaren känd för
Läs också:
Runar Sögaard dömd till fängelse – för bedrägerier mot äldre. News 55
Grön revolution i svensk stålindustri: “Kör dygnet runt”. Realtid
ANNONS
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.