Dagens PS

Volkswagen i kris: Facket och ledningen i öppen strid

Volkswagen är i kris. Ingen köper bilarna, ledningen säger upp kollektivavtal, fabriker stängs ner och ledningen åker på lyxresa till Stockholm. (Foto: David Zalubowski/TT)
Volkswagen är i kris. Ingen köper bilarna, ledningen säger upp kollektivavtal, fabriker stängs ner och ledningen åker på lyxresa till Stockholm. (Foto: David Zalubowski/TT)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 12 sep. 2024Publicerad: 12 sep. 2024

Volkswagen-koncernen skakar i sina grundvalar och tvingas till drastiska kostnadsbesparingar för att överleva i den hårda konkurrensen.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Planer på att lägga ner två fabriker i Tyskland har fått fackföreningarna att se rött och hotar med fullskaligt krig.

Läs också: Volkswagen slopar kollektivavtalet

Överkapacitet och en krympande marknad

Volkswagen kämpar med överkapacitet och en marknad som bokstavligen krymper framför ögonen på dem.

Försäljningen har inte repat sig efter pandemin och biljätten blöder pengar. Cirka 500 000 bilförsäljningar per år saknas – det svider.

Facket lägger skulden på ledningens misslyckade beslut. Ledningen menar att marknaden helt enkelt har försvunnit.

Samtidigt rapporteras det om att ledningen just varit i Stockholm på en rätt lyxig resa, skriver Carup. Det anser det tyska facket, IG Metall, sänder ut dåliga vibbar.

ANNONS

Senaste nytt

Nya modeller på is

För att rädda företaget skär Volkswagen ner på kostnader och investeringar. Planer på nya modeller har kastats i papperskorgen och ett anställningsstopp har införts.

ANNONS

Trots dessa åtgärder fortsätter kostnaderna att öka, drivna av löneökningar.

Läs också: 50 miljarder till aktieägare – arbetare arbetslösa

Audi-fabrik i Bryssel stängs

Volkswagen har meddelat att Audi-fabriken i Bryssel kommer att stängas, vilket har fått finansmarknaderna att andas ut.

Men facket är långt ifrån nöjda med de föreslagna lösningarna och hotar med att sätta hårt mot hårt.

Nya vägar – men till vilket pris?

Volkswagen försöker desperat hitta en väg ut ur krisen genom att investera i mjukvaruutveckling och samarbeta med andra företag.

Investeringar i det amerikanska elbilsföretaget Rivian och det kinesiska företaget Xpeng har dock väckt stark kritik från facket, som menar att pengarna borde ha gått till att säkra jobben i Tyskland.

Läs även: Nytt samarbete: VW och Xpeng satsar stort

ANNONS

Tysk tillverkningsindustri i fritt fall

Volkswagen-koncernens problem är bara toppen av isberget för den tyska och europeiska tillverkningsindustrin, som befinner sig i en djup kris.

För att hitta en lösning krävs att alla parter, inklusive fackföreningar och ledning, kavlar upp ärmarna och samarbetar.

Annars riskerar Volkswagen att bli ännu ett offer för den globala omställningen.

BMW i krisläge: Miljonbilar återkallas – vinsten rasar

BMW har hamnat i en rejäl knipa. De har tvingats återkalla över 1,5 miljoner bilar världen över på grund av problem med bromssystemet. Inte nog med det,

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]