Från att enbart ha byggt bleka kopior av västerländska bilmodeller, har den kinesiska bilindustrin på senare år exploderat, mycket tack vare omställningen till eldrift. Nu är marknaden överhettad, menar Volkswagens chef i landet.
VW-chefen: Elbilsmarknaden “överhettad”
Mest läst i kategorin
I ett anförande under årets upplaga av China Automobile Forum varnar Volkswagens Kina-chef, Ralf Brandstätter, för att elbilsmarknaden är överetablerad. Det rapporterar den brittiska motortidningen Autocar.
Ny modell nästan varannan dag
“För närvarande finns det mer än 120 bilmärken på elbilsmarknaden, och ungefär 150 nya modeller kommer att lanseras under 2023” sade Brandstätter.
Det betyder en ny eldriven bilmodell nästan varannan dag.
Mot bakgrund av de höga priserna på batterier och hård konkurrens om kunder, kläms bilproducenternas vinstmarginaler ihop. Många sänker sina priser för att få ut sina bilar på vägarna.
Senaste nytt
Nya krav leder till sammanslagningar
Kortsiktiga försäljningsframgångar kräver enorma kapitalinvesteringar, inte minst för att finansiera ovan nämnda rabatter.
Det kan vara försvarbart i en ekonomi där målet att plocka marknadsandelar är överordnat allt annat, men i ett nytt ränteläge där kraven från finansiärer skiftar mot lönsamhet, blir resultatet att många startups nu letar efter första bästa avfart.
Vid slutet på en sådan avfart väntar biltillverkare som Volkswagen, och motsvarande kinesiska jätteföretag, redo att svälja det värde som finns i sina mindre konkurrenter när de ger upp.
Volkswagen: “Det drabbar konsumenterna”
Detta drabbar konsumenterna, menar Brandstätter, som plötsligt kan vara ägare av en bil utan stöd från ett servicenätverk och vars nybilsgaranti har förlorat praktiskt taget allt sitt värde.
Eftersom det även i Sverige finns mängder av kinesiska elbilar finns det många svenskar som potentiellt löper risken att råka ut för just detta.
Sägas skall emellertid att situationen för service och dylikt inte nödvändigtvis är den mest välutvecklade hos dessa nyetablerade bilmärken.
Baserat på vad som skrivs i Facebook-gruppen MG EV Sverige hör kvalitetsproblem, reparationer som tar flera månader, och uteblivna lånebilar under tiden, till vardagen för de tusentals svenskar som äger en elektrisk MG.
Om det är till någon tröst kan åtminstone inte MG, som ägs av jätten SAIC Motor och därmed kinesiska staten, rimligen räknas till de startups som enligt Ralf Brandstätter riskerar att gå under av finansiella skäl.
Läs även: Här tappar kinesiska elbilen batteriet i rusningstrafik
Läs även: Elbilar ändrar spelplanen: 8 av 10 vill byta märke
Läs även: Nya Nio-batteriet: 100 mil på en laddning
Redaktör på Högsta Växeln.
Redaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.