Volkswagens ID-familj var den första riktigt breda satsningen på överkomliga elbilar från ett etablerat märke. Den innebar också lanseringen av en ny sorts ratt, som nästan var helt obrukbar.
Volkswagen backar: kritiserad detalj ryker
Mest läst i kategorin
Den med värdelösa touchreglage belamrade ratten har sedan spritt sig till varenda modell som inte faller under Volkswagen transportbilars paraply, så som den fenomenalt vettiga minibussen Caddy Maxi.
Eftersom knapparna på ratten är det man rör absolut mest i en bil innebär det i princip att sentida Folkvagnar har varit tämligen svårsmälta, även om det i grunden rör sig om välutvecklade bilar till rimliga priser.
Det man annars kan kritisera dem för skulle väl vara det faktum att infotainmentmjukvaran lever kvar i det förra decenniet, vilket somliga menar ligger bakom sparkandet av den gamla VD:n, Herbert Diess.
Ny VD, andra bullar, nya rattar
Nya Volkswagen-chefen heter Schäfer, Thomas Schäfer, och i ett inlägg på Linkedin lovar han alla möjliga fina saker för Volkswagens framtid. Mycket av det kan ni läsa om här.
Allra viktigast, enligt någon som har kört en hel del nya Volkswagen-modeller, är emellertid löftet om att skrota ratten som introducerades ihop med Volkswagen ID.3, till förmån för en med vanliga knappar på.
Denna åtgärd ges som ett exempel på hur man ska bli hundra procent kundfokuserade. Föga förvånande är touchreglagen något som kunderna, likt oss inom motorpressen, har klagat på.
Visst kan det också anses ligga ett visst mått av symbolik i att det första som sägs när nya VD:n summerar sina första 100 dagar vid rodret, är ett löfte om just ett nytt styrdon?
Oklart om det kommer ett helt nytt styrdon
Vi får tyvärr inte veta något om när löftet om den vanliga, knappförsedda rattens återvändo ska infrias. Ska det till att utforma ett helt nytt styrdon lär det ta ett litet tag.
Förhoppningsvis plockar man i sådana fall över ratten från transportbilssidan och låter den fungera som en interimslösning. Eller så låter man den ratten sitta i alla modeller under en överskådlig framtid – den är det ju egentligen inga som helst fel på.
Läs även: Maktspelet inom Volkswagen
Redaktör på Högsta Växeln.
Redaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.