Dagens PS

Volkswagen avskedar tusentals anställda

Cariad har spelat ut sin roll och börjar lägga ner verksamheten. (Foto: Rivian, Volkswagen och Cariad)
Cariad har spelat ut sin roll och börjar lägga ner verksamheten. (Foto: Rivian, Volkswagen och Cariad)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 13 mars 2025Publicerad: 13 mars 2025

Efter investering i Rivian minskar Volkswagen antalet anställda på mjukvaruenheten Cariad. Samarbetet ger tillgång till ny teknik.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Volkswagen skakar om i bilvärlden genom att skära ner sin mjukvaruenhet Cariad med 1 600 anställda, enligt rapporter från Handelsblatt.

Denna massiva nedskärning, som påverkar nästan en tredjedel av Cariads personalstyrka, kommer som en blixt från klar himmel och väcker frågor om Volkswagens framtida strategi.

ANNONS

Rivian gör det bättre

Den plötsliga förändringen kommer efter att Volkswagen satsat enorma summor, cirka 60 miljarder kronor, på ett samarbete med elbilstillverkaren Rivian. Samarbetet, som syftar till att utveckla nästa generations elbilar, verkar ha gjort Cariads expertis överflödig.

“Vi effektiviserar organisationen och anpassar antalet anställda”, meddelar en talesperson för Volkswagen.

Men frågan är om detta bara är toppen av isberget. Kommer samarbetet med Rivian att leda till fler nedskärningar och en omstrukturering av hela Volkswagengruppen?

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

ANNONS

Senaste nytt

Cariad har tappat sin funktion

Cariad, som skulle vara Volkswagens spjutspets inom mjukvaruutveckling, har inte levt upp till förväntningarna. Enheten har kämpat med att leverera i tid och inom budget, vilket har lett till förseningar och ökade kostnader för Volkswagens elbilsutveckling.

ANNONS

Samtidigt har Rivian visat upp en imponerande teknisk kompetens och lockat till sig intresse från flera andra biltillverkare. Rykten gör gällande att Rivians mjukvara och elektriska arkitektur kan bli den nya standarden i bilindustrin.

“Många andra biltillverkare knackar på vår dörr”, bekräftar Rivians mjukvaruchef Wassym Bensaid.

Detta kan innebära att Volkswagen har spelat sina kort rätt genom att samarbeta med Rivian, men det har också inneburit att de inte längre behöver Cariad i samma utsträckning.

Nu återstår det att se hur Volkswagen kommer att hantera denna omstrukturering och hur det kommer att påverka företagets position på elbilsmarknaden. En sak är säker: bilindustrin står inför en tid av stora förändringar, och Volkswagen befinner sig mitt i stormens öga.

Nya elbilen hånar Tesla – “Vi levererar innan Musk”

Ett nytt brittiskt elbilsföretag, Longbow, har presenterat två sportbilar, Speedster och Roadster, med en tydlig ambition: att erbjuda lätta och snabba

Läs också:

Lista: Nio avdrag du inte får missa i deklarationen. News 55

Din dieselbil kan falla i nästa besiktning – nya utsläppskrav krävs. E55

Northvolts fall – ett varningstecken för Europas gröna drömmar? Realtid

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Bäst på bilbelysning och styling

Specialiserade på allt inom bilbelysning och styling, med ett särskilt fokus på diodtuning. Allt från högkvalitativa dekaler, LED-lister, positionsljus, blixtljus, och ett omfattande utbud av bilbelysning.

Se mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS