Dagens PS

Vinst- eller nitlott: Här kan du pruta mest

Det gäller att ta till alla trick när man ska köpa bil. Här är märkena som tillåter dig att pruta lite mer. (Foto: Getty Images)
Det gäller att ta till alla trick när man ska köpa bil. Här är märkena som tillåter dig att pruta lite mer. (Foto: Getty Images)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 28 okt. 2024Publicerad: 11 sep. 2024

Att pruta vid bilköp är en etablerad sedvänja, men möjligheterna skiljer sig markant mellan olika bilmärken.

ANNONS

Mest läst i kategorin

En nyligen genomförd undersökning av Vi Bilägare, AutoIndex, ger oss en lista på vilka som är mest respektive minst generösa.

Över 12 000 bilägare delade med sig av sina erfarenheter kring prutning vid sitt senaste bilköp.

Volvoägare bäst på att pruta

Volvoägare verkar ha ett särskilt gott handlag med prutning.

Hela 76 procent av dem lyckades få rabatt vid sitt senaste bilköp. Den genomsnittliga rabatten landade på nio procent, vilket är i linje med föregående år.

Endast 13 procent av Volvoförarna gick lottlösa från förhandlingsbordet, men erbjöds istället tillbehör som plåster på såren.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

BMW och Mazda – goda chanser

Även BMW-ägare har goda chanser att pruta. Drygt sju av tio fick rabatt, och även här låg den genomsnittliga rabatten på nio procent.

Mazdaägare hade något lägre framgång, där drygt tre av fem fick igenom en prissänkning.

ANNONS

Tesla – inte lika vanligt

Tesla sticker ut i undersökningen.

Hela 73 procent av Teslaägarna fick ingen rabatt vid sitt bilköp. Detta kan delvis förklaras av att Tesla har en annorlunda försäljningsmodell med fasta priser.

Däremot fick 19 procent rabatt, vilket kan bero på köp av begagnade bilar eller lagerbilar.

Dacia och Seat – prutningspotential varierar

Dacia, känt för sina prisvärda bilar, har en relativt låg andel kunder som får rabatt – endast 39 procent. Seat ligger något högre, där tre av tio bilägare inte fick någon rabatt.

Genomsnittlig rabatt

I genomsnitt fick 51 procent av bilägarna rabatt vid sitt senaste köp, medan 19 procent inte fick någon rabatt alls.

Den genomsnittliga rabatten låg på åtta procent.

ANNONS

Tio bilmärken erbjöd rabatter som var lika stora eller större än genomsnittet.

Seat toppade listan med en genomsnittlig rabatt på 10 procent, följt av Opel och Citroën. Suzuki gav minst rabatt med fem procent, tätt följt av Dacia och Mazda med sex procent.

Fick du rabatt vid köpet av din bil?

Ja, det var frågan Vi Bilägare ställde.

BiltillverkareNejNej, men fick tillbehörJa
Volvo7%13%76%
BMW12%11%71%
Mazda17%12%65%
Audi5%18%64%
Skoda7%17%62%
Kia10%19%60%
Volkswagen24%9%60%
Toyota10%18%59%
Hyundai13%19%57%
Mercedes18%14%55%
Opel11%26%55%
Fiat30%4%52%
Nissan17%15%52%
Suzuki17%21%52%
Honda17%22%50%
Subaru8%32%48%
Citroën24%20%43%
Peugeot24%11%43%
Renault16%22%43%
Seat30%3%43%
Ford16%28%40%
Mitsubishi19%11%32%
Tesla73%3%19%
Dacia39%25%16%
Snittbilen19%16%51%
Siffrorna är hämtade från AutoIndex 2024, en konsumentundersökning med drygt 12 000 svar.

Läs också:

Top Gear-stjärnan i ordbråk om Tesla. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]