Vissa gasar på i medvind. Andra har stark motvind. Vem kommer egentligen överleva i den allt tuffare bilindustrin? Det finns ett par trumfkort på spelplanen.
Vinnarna i bilindustrin – de överlever
Mest läst i kategorin
Handelskrig och heta debatter om huruvida elbilarna har en framtid eller inte.
Det är inte lätt att vara biltillverkare 2024.
Vissa har det dock lättare än andra visar det sig, och en som trycker gaspedalen i botten råkar gilla just höga hastigheter.
Ferrari gasar iväg med
Ferraris kunder vet ofta sedan länge vad de tänker köpa, de är ute efter kvalitet och design som lovar något utanför det vanliga på motorvägen.
Det visar sig tydligt i den tredje kvartalsrapporten som nu är klar.
Där drar Ferrari iväg med en sjuprocentig ökning och landar på närmare 1,8 miljarder dollar, enligt WSJ.
Senaste nytt
Aktien klättrar
Trots en generellt skakig global bilmarknad lyckas lyxbilstillverkaren alltså glida igenom obehindrat. Både omsättning, nettovinst och aktiekurs fortsätter uppåt.
Lyx och kvalitet verkar alltså vara en kombination som konsumenterna är villiga att betala för.
Tveksamt för Volkswagen
Konsumenterna är dock inte lika trogna andra tillverkare som till exempel tyska Volkswagen.
Aktien fortsätter att dala och är nu nere på runt 90 dollar, från 240 dollar för tre år sedan, berättar Focus Magazin.
Många investerare tvekar att satsa på bolaget som har stött på stor konkurrens från kinesiska elbilar samtidigt som det blir allt dyrare med biltillverkning i Tyskland genom höga skatter och dyr elektricitet.
GM tar nya andelar
Det går dock att ta plats på den europeiska marknaden. Det har amerikanska GM visat med sina elbilar, till exempel genom Cadillac som lockar investerare i Europa.
Det ser med andra ord ljust ut för General Motors framöver och analytiker ser att aktien kan dra iväg ytterligare.
För att bli en vinnare på bilmarknaden krävs anpassade strategier och en stark positionering, vilket både GM och Ferrari alltså har lyckats med.
Läs även:
Stulna lyxbilar återlämnas till ägarna. Dagens PS
Ferrari-skandal: Tysk återförsäljare kräver 83 procent påslag. Dagens PS
ANNONS
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.