På ruinens brant eller på banan? Efter en vecka av både ros och ris rullar pressade Fisker vidare. Bolagets utmaningar sätter samtidigt fingret på branschens kräftgång.
Vinglig väg framåt för Fisker – sågades i recension
Mest läst i kategorin
En gång Tesla-utmanare och en hårsmån från konkurs, är vägen framåt just nu mycket vinglig för elbilstillverkaren Fisker.
Utöver stora svårigheter ekonomiskt har bolaget även leveransproblem och kan behöva säga upp närmare 15 procent av sin personal, vilket framgått under de senaste veckorna.
72 miljoner mot 542 miljarder
I nuläget har Fisker ett beräknat marknadsvärde på 72 miljoner dollar. En siffra som kan ställas mot 4,1 miljarder dollar 2021, skriver Fortune.
Det kan i sin tur jämföras med Teslas 542 miljarder.
Med ännu en vecka i backspegeln tvingas vi konstatera att Fisker fortsatt slåss för sin överlevnad. Om än med ett och annat plåster på såren längs vägen.
Erhöll pris för sin design
Ett exempel på en sådan välbehövlig boost var den iF Design Award som biltillverkaren i veckan erhöll för sin Ocean suv.
“Skulpturala ytor, muskulösa hållning och slanka belysning utstrålar en kraftfull väg närvaro”, löd motiveringen.
En designutmärkelse som dessvärre kom att följas upp med en minde smickrande recension från Consumer Reports, där det stod att läsa att modellen var: “ofärdig”, “vilse till havs” och “en av de konstigaste bilarna vi någonsin har stött på”.
Det viskas om Nissan
I veckan lät bolaget även meddela att de behöver ta en sex veckor lång produktionspaus för att “anpassa lagermängderna”.
I tillägg till det, framkom det även att bolaget missat en räntebetalning och kan komma att behöva söka konkursbeskydd. Känt sedan tidigare är att de befinner sig i förhandlingar med en stor biltillverkare, som enligt ryktet sägs vara Nissan.
Priskrig och sviktande försäljning
Att Fisker har mycket på sitt bord är därför ingen överdrift.
Utöver ovan nämnda käppar i hjulet brottas bolaget dessutom med samma problem som EV-sektorn i stort – och de ser inte ut att lösa sig över en kafferast.
Avmattad försäljning, svikande kundunderlag och priskrig är fraser som blivit vardagsmat när vi diskuterar elbilar och deras framtid.
Ett ökat intresse för hybridmodeller gör förstås inte saken bättre.
När och hur branschen ska resa sig är därmed en gåta.
Tar det med ro?
Desto mer klart är att en eventuell lösning på krisen kommer att ske på bekostnad av billtillverkarna. Inte minst då start-ups.
Att designa bilar är nämligen inte tillnärmelsevis så svårt som att producera dem och bygga lönsamhet.
Så var lämnar det då Fisker?
Frågar du bolagets vd, Henrik Fisker, tar han motgångarna med jämnmod.
“Jag tror att vi har en framtid – annars skulle jag inte vara här. Och jag tror att vi kommer att lyckas komma ur den här, skulle jag säga, allmänna EV-depressionen som finns där ute”.
Låt oss hoppas att han har rätt.
Läs även: BMW:s nya suv: Klassiska grillen är tillbaka. Dagens PS
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.