Möjligen är Pagani mest känt för sina futuristiska hyperbilar. Trots detta har de anrika varumärket förmågan att se tillbaka för inspiration.
Veckans skönhet: Nya Codalunga Pagani
Mest läst i kategorin
Den italienska biltillverkaren har precis presenterat en ny variant av den tio år gamla Huayra kallad Codalunga. Och det är i en ordentligt begränsad upplaga om bara fem exemplar.
Veckans skönhet är formad med ett långt aerodynamisk bakparti, eller en så kallad “longtail-design”. “Codalunga” är förresten ordet för lång svans på italienska.
Varumärket har meddelat att man hoppas lansera ytterligare en modell redan i år skriver Robb Report, men man vill samtidigt inte helt släppa taget om sin Huayra.
Sedan hyperbilen gjorde sin debut på bilsalongen i Genève 2011, har Pagani släppt åtta olika varianter, tillsammans med 13 enstaka exemplar.
Den senaste versionen är förmodligen den som sticker ut mest, tack vare en omarbetad form inspirerad av Le Mans racerbilar på 1960-talet.
Ett specialprojekt på kundens begäran
Pagani valde att avtäcka sitt nya projekt på den engelska landsbygden. De fem exemplaren kom till på begäran av en kund, som arbetet tätt ihop med företagets specialprojektavdelning, Pagani Grandi Complicazioni.
Men smakar det så kostar det. Ungefär 7,6 amerikanska dollar får beställarna langa upp.
Jovisst, alla fem är redan tingade. Men för den som verkligen längtar, och framför allt har den stora plånboken kan säkerligen ett exemplar dyka upp på auktion så småningom.
Codalunga tar avstamp i Huayra Coupés design, men är längre och smidigare. Ledorden har varit “plocka bort” snarare än “lägga till”. Interiören har i stort sett lämnats orörd men exteriören är som sagt helt annorlunda med sin nya längd.
Senaste nytt
Dubbel turboladdad V12:a
För att få den eleganta bilen att rulla har man dock inte sparat på krutet.
Under Codalungas gigantiska nya motorkåpa (som är större än 3,7 kvadratmeter) finns en uppgraderad version av den AMG-baserade dubbla turboladdade 6,0-liters V-12:a som var hjärtat i tidigare Huayras.
I de nya modellerna kan den utveckla hela 840 hk med ett vridmoment på 1,100 Nm.
Hur fort den rusar har inte Pagani ännu kommunicerat, men den är förmodligen snabbare än sin föregångare. Dessutom är den rekordlätt och väger bara 1,280 kg.
Läs mer om veckans skönhet och se fler bilder här
Läs även: Mardröm: Livvakt kraschade Ronaldos Buggatti
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.