Dagens PS

Veckans patent: Nu ska elbilen klara nordpolen

Subaru tycker att bilens oljeledningar borde kunna värma upp batteriet. (Foto: Canva AI)
Subaru tycker att bilens oljeledningar borde kunna värma upp batteriet. (Foto: Canva AI)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 12 mars 2025Publicerad: 12 mars 2025

Subaru har tagit ett steg mot ökad energieffektivitet i elbilar genom att patentera ett system som återvinner spillvärme från växellådsoljan för att värma batteriet.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Detta innovativa tillvägagångssätt kan potentiellt förbättra batteriprestandan, särskilt i kalla klimat, och optimera den övergripande energianvändningen kan man läsa i patentansökan.

Återvinning av värme från växellådan

ANNONS

I en elbil genererar växellådan värme när den arbetar. Denna värme går oftast till spillo eller kyls bort, men Subaru föreslår nu att den istället ska användas för att värma upp batteriet. Batterier presterar bäst inom ett visst temperaturområde, och att bibehålla en optimal temperatur är avgörande för effektiv laddning och prestanda.

Genom att återvinna spillvärmen minskar behovet av att använda ytterligare energi för att värma batteriet, skriver Carmoses.

Häng med oss:

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

ANNONS

Senaste nytt

Hur systemet fungerar

Subarus system består av flera nyckelkomponenter som samverkar för att effektivt överföra värme från växellådan till batteriet. En tank lagrar den uppvärmda växellådsoljan, och en värmeväxlare överför värmen till batteriet.

En oljeflödesventil reglerar oljeflödet beroende på batteriets värmebehov, och temperatursensorer övervakar systemets temperaturer för att optimera prestandan. En elektronisk styrenhet (ECU) styr hela processen och justerar oljeflödet och kopplingen för att maximera uppvärmningseffektiviteten.

ANNONS

Oljan byter plats

När växellådan är i drift lagras den uppvärmda oljan i tanken. När batteriet behöver värmas upp, dirigeras oljan till värmeväxlaren. ECU:n finjusterar processen genom att justera oljeflödet och kopplingen för att optimera uppvärmningseffektiviteten. Även om patentet inte specificerar vad som händer med överskottsvärmen när batteriet inte behöver värmas, är det troligt att den avleds genom värmeväxlaren.

Enligt Subaru erbjuder detta system det mest effektiva sättet att förkonditionera ett batteri, vilket förbättrar prestandan i kallt väder samtidigt som batteriets livslängd förlängs. Detta patent illustrerar hur tillverkare kontinuerligt söker efter innovativa metoder för att förbättra elbilar och öka deras effektivitet.

“Tesla-skammen” eskalerar – ägare flyr bilarna i panik

Aldrig tidigare har så många Tesla-bilar annonserats ut till försäljning på Blocket. Samtidigt rapporteras det om en kraftig nedgång i nyregistreringar.

Läs också:
Hittade 30 000 kronor på marken – polis döms för grovt tjänstefel. News 55

Se upp! De här aktierna kan falla med 30 procent. E55

Så ska De gröna lockas att överge Tysklands skuldbroms. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Bäst på bilbelysning och styling

Specialiserade på allt inom bilbelysning och styling, med ett särskilt fokus på diodtuning. Allt från högkvalitativa dekaler, LED-lister, positionsljus, blixtljus, och ett omfattande utbud av bilbelysning.

Se mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS