Det är kul med utveckling men i bland undrar man. Nu vill Hyundai testa ett roterande armstöd där du kan välja en av tre funktioner.
Veckans patent: Hyundais snurriga armstöd


Mest läst i kategorin

Hyundai fortsätter att utforska nya vägar för att förbättra ergonomin i sina bilar. En ny patentansökan, inlämnad till det koreanska patentverket, avslöjar en intressant idé: ett roterande armstöd.
Inspirationen tycks komma från Bentleys roterande display, men Hyundai applicerar konceptet på ett oväntat ställe.
Frågan är om det är en smart lösning eller mest en onödig komplikation.
Ett roterande underverk – eller en praktisk mardröm?
De som känner till Bentleys roterande display vet hur det fungerar. I Bentley sitter infotainmentskärmen i en roterande enhet, vilket gör att föraren kan välja mellan skärmen, en träpanel eller analoga mätare.
Hyundai tar nu detta koncept till armstödet och integrerar en roterande modul med flera funktioner. Tänkbara funktioner inkluderar mugghållare, en display och en trådlös laddningsplatta. Föraren vrider enkelt modulen för att visa önskad funktion, som sedan låses på plats medan de andra ytorna förblir dolda inuti armstödet.
Låter ju genialiskt.
Smart idé med en potentiell brist från Hyundai
Hyundais roterande armstöd kan vid första anblicken verka som en smart innovation, men det finns en betydande nackdel – en som Bentleys design inte har. I Bentley är den roterande displayen placerad på instrumentbrädan och växlar enkelt mellan infotainmentskärmen, en träpanel eller analoga mätare – utan att de olika funktionerna stör varandra.
Hyundais lösning placerar dock orelaterade och ofta använda funktioner – som mugghållare, en display och en laddningsplatta – på olika sidor av samma modul. Det betyder att om du använder mugghållarna kan du inte komma åt laddningsplattan eller displayen, och vice versa.
Även om Hyundais försök att maximera funktionaliteten är lovvärt, kan designen visa sig vara frustrerande om användarna tvingas välja mellan viktiga funktioner. Det är inte osannolikt att detta mest kommer att ses som en gimmick, och inte en faktisk förbättring.
Framtiden får utvisa
Det återstår att se om Hyundai kommer att ta detta koncept vidare till produktion. Om de gör det, lär de behöva fundera på hur man löser problemet med att viktiga funktioner utesluter varandra. Kanske kan man integrera fler funktioner i armstödet, eller hitta en annan lösning på problemet.
En sak är säker: Hyundai fortsätter att tänka utanför boxen, och det är alltid intressant att följa deras utveckling. Om det roterande armstödet blir en succé eller en flopp, är det för tidigt att säga. Men det är ett exempel på Hyundais vilja att experimentera och innovera, vilket i längden kan leda till riktigt intressanta lösningar.

Veckans patent: En egen sångcoach i din Mercedes
Patentet beskriver hur Mercedes-Benz har tagit patent på ett AI-drivet system som känner igen sång, humör och till och med hjälper till med

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.