Dagens PS

Veckans patent: Enklare kliva in i tredje sätesraden

Oklart hur ChatGPT tolkade patentet i denna bild, men det är alltså en helt ai-skapad bild. (Foto: ChatGPT)
Oklart hur ChatGPT tolkade patentet i denna bild, men det är alltså en helt ai-skapad bild. (Foto: ChatGPT)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 21 apr. 2025Publicerad: 21 apr. 2025

Att ta sig in och ut ur den tredje sätesraden i en stor suv eller minibuss kan vara en prövning för både tålamod och smidighet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Nu har Hyundai och Kia patenterat en lösning som ska göra processen betydligt enklare och smidigare.

Nytt patent förenklar insteget

Att kliva in på den andra sätesraden är sällan ett problem. Men när det gäller den tredje raden längst bak börjar ofta utmaningarna. Det krävs ofta att man drar i spakar, fäller ryggstöd eller väntar på en långsam elmotor för att flytta sätet framför ur vägen.

En ny patentansökan från Hyundai hos det amerikanska patentverket beskriver ett system som automatiskt justerar sätespositionerna för att underlätta för passagerare på väg till eller från den bakersta raden.

Bild från patentansökan. (Foto: Uspto)
Bild från patentansökan. (Foto: Uspto)
Bild från patentansökan. (Foto: Uspto)
Bild från patentansökan. (Foto: Uspto)

Patentets illustrationer visar golvmonterade säten i flera rader, vilket starkt antyder att tekniken är avsedd för större fordon som just suvar och minibussar. Systemet lovar snabb och mjuk ompositionering för att effektivisera både insteg och ursteg.

Veckans patent: Din svettlukt kan starta bilen

Nytt patent avslöjar: Bilen känner dig på ett helt nytt sätt. Glöm nycklar och koder för din stank, eller svettlukt är nyckeln. Biltillverkaren FCA har

ANNONS

Senaste nytt

Så fungerar det smarta sätessystemet

ANNONS

Hyundai vill lösa detta irritationsmoment genom att automatisera processen med hjälp av en elmotor för sätet och ett nätverk av smarta sensorer. Dessa inkluderar:

  • Sensorer som känner av om sätet är upptaget.
  • En Hall-sensor (som mäter magnetfält).
  • En sensor för sätesposition.
  • Ytterligare sensorer för att upptäcka sätets aktuella läge och reagera på användarens kommando.

Resultatet är ett system som förutser och underlättar passagerarnas rörelser, vilket minskar den friktion och det besvär som ofta förknippas med att nå den tredje sätesraden.

Porsche-geniet: Så snabbt fixar de din motor nu

Porsche har tagit ett stort steg framåt inom motorteknik genom att patentera ett innovativt verktyg som är avsett att radikalt förenkla motorunderhåll.

En knapptryckning för smidigare åtkomst

Kontroller monterade på sidan av sätet gör att passagerare kan initiera processen för att antingen kliva i eller ur. Systemet kommer ihåg sätets senaste driftläge och förstår om någon har klivit ombord och nu vill kliva ur. Med en enda manöver glider och lutar sätet framför smidigt för att underlätta urstigningen. Hyundai kallar detta “Walk-Out Mode”.

Om kontrollerna manövreras från utsidan genom en öppen dörr, sker den omvända processen. Sätet instrueras då att positionera sig för att släppa in passagerare – kallat “Walk-In Mode”.

Att manuellt justera flera reglage för att släppa in eller ut passagerare från tredje raden kan vara frustrerande och tidskrävande. Hyundais system förenklar detta genom att samla alla nödvändiga sätesrörelser i en enda, sömlös operation. Med bara en knapptryckning går sätet in i “Walk-In” eller “Walk-Out Mode” och justerar sig automatiskt.

När passageraren väl är på plats eller har klivit ur, återgår sätet smidigt till sin senast använda position. Det är en till synes liten förändring som dock kan innebära en märkbar förbättring av bekvämligheten, särskilt för familjer som ofta använder alla sittplatser. När tekniken kan tänkas dyka upp i produktionsbilar är ännu oklart.

ANNONS

Veckans patent: Hologram och smart glas

Bilköparna vill ha färre och mindre skärmar i bilarna, Porsche vill göra hela taket till en skärm enligt deras senaste patentansökan. Porsche har nyligen

Läs också:

Kenneth fick sin bil utmätt av Kronofogden – har noll kronor i skulder. News 55

Blixtnedslag i bilen – är du verkligen säker? E55

Från paria till guldkalv – försvarsindustrins revansch. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS