Dagens PS

Veckans adrenalin: Volvo 240 med extra allt

En äkta sleeper. En läcker 240 med lite krydda. (Foto: Bring a trailer)
En äkta sleeper. En läcker 240 med lite krydda. (Foto: Bring a trailer)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 18 sep. 2024Publicerad: 18 sep. 2024

En till synes oskyldig Volvo 240 döljer en explosiv hemlighet under huven – Toyotas legendariska supramotor.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Volvo, länge sinnebilden för trygghet och säkerhet, får sig en rejäl käftsmäll.

En till synes oskyldig Volvo 240 Wagon från 1993, just nu till salu på BringATrailer, döljer nämligen en explosiv hemlighet under huven – en turboladdad best på 3,0 liter hämtad direkt från Toyotas suprabilar.

Med en femväxlad manuell låda och en differentialbroms är detta inte bara en vanlig ombyggnad, utan en fullfjädrad prestandabil som garanterat får adrenalinet att pumpa.

Till synes en vanlig Volvo men under huven lurar något oväntat. (Foto: Bring a trailer)
Till synes en vanlig Volvo men under huven lurar något oväntat. (Foto: Bring a trailer)

Från familjebil till fartmonster

Vid första anblicken ser den Scotia Blue-lackerade vagnen ut som vilken Volvo 240 som helst, kanske lite sänkt och med coola fälgar.

Men låt dig inte luras av det diskreta yttre, för under skalet döljer sig en veritabel racerbil.

Coilovers, uppgraderade fjäderben, krängningshämmare och andra prestandaprylar ger bilen en aggressiv väghållning som skriker sport.

Kika in i hjärtat på den lite hemliga 240:n. (Foto: Bring a trailer)
Kika in i hjärtat på den lite hemliga 240:n. (Foto: Bring a trailer)
ANNONS

2J-motorn får extra skjuts av en BorgWarner S366-turbo med intercooler, ventilerade wastegates och ett specialdesignat grenrör.

Dessutom har bilen en racing-ECU, en dubbelskivig koppling och ett 3,5-tums avgassystem med elektroniskt styrd ventil.

Bromsarna kommer direkt från en Porsche Cayenne, och som grädde på moset har bilen både antispinn och luftkonditionering – för att hålla dig sval även när det går hett till.

ANNONS

Senaste nytt

Ombyggd med passion och precision

Denna ombyggnad är inte bara ett hopkok av delar, utan ett kärleksfullt bygge där varje detalj har valts med omsorg och passion.

En stor del av det klassiska är kvar men du har en uppsättning digitala mätare. (Foto: Bring a trailer)
En stor del av det klassiska är kvar men du har en uppsättning digitala mätare. (Foto: Bring a trailer)

Inredningen är lika imponerande som prestandan, med en digital instrumentpanel som får det att vattnas i munnen, ljuddämpande material under mattorna, ett kraftfullt Kenwood-ljudsystem och specialsydda svarta säten som matchar Recarostolarna fram.

Videon som säljaren lagt upp visar verkligen vilken fantastisk bil det här är.

Slutligen

ANNONS

Denna Volvo 240 är ett bevis på att man aldrig ska döma en bok efter omslaget.

Bakom det diskreta yttre döljer sig en högpresterande maskin som garanterat kommer att knocka både förare och åskådare.

Med sin unika kombination av praktisk funktion och explosiv prestanda är detta en bil som sticker ut från mängden och som kommer att ge sin nya ägare många oförglömliga stunder bakom ratten.

Tonade rutor går alltid hem. Sleeper eller inte. (Foto: Bring a trailer)
Tonade rutor går alltid hem. Sleeper eller inte. (Foto: Bring a trailer)

Så om du letar efter en bil som är både praktisk och rolig att köra, och som dessutom har en unik historia, då är denna Volvo 240 definitivt något för dig.

Fakta:

  • Chassi: YV1AW8318P1942592
  • Mätarställning: Endast 2092 kilometer (1 300 miles)
  • Motor: Legendariska 2JZ-GTE, 3,0-liters turbomatad rak sexa
  • Hjärna och muskler: Motec motorstyrning och digital instrumentering, uppgraderade bränsleinsprutor för maximal effekt
  • Växellåda: Femväxlad manuell – för den som vill ha full kontroll
  • Differential: Wavetrac LSD – för optimalt grepp i alla lägen
  • Ny kostym: Omlackerad i en snygg blå kulör
  • Sitt som en kung: Svarta Recaro-stolar fram
  • Rätt stuk: 17-tums CCW Classic-fälgar
  • Fjädring: Coilover-fjädring för perfekt väghållning
  • Bromsar: Skivbromsar från Porsche – stoppa på ett ögonblick
  • Bekvämlighet: Luftkonditionering – även fartdårar vill ha det svalt
  • Ljud: Kenwood-stereo – pumpa upp volymen
  • Byggkostnad: Kvitton på över 1 000 000 kronor – detta är ingen vanlig Volvo

Nytt förslag gör det lättare att ta körkort

Nu har Transportstyrelsen lämnat in en hög förslag till förändringar för förarutbildningen. Fler språk, längre tid mellan misslyckade prov och enklare för

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS