En växellåda som gör att föraren tappar kontrollen och att bilen inte hänger med är ganska läskigt. Nu stäms BMW.
Växellåda rör upp känslor – BMW i rättstvist
Mest läst i kategorin
BMW:s senaste X1 har hamnat i hetluften efter att ett stämningsförslag lämnades in i Virginia, USA.
Ett missnöjt par, som äger en X1, hävdar att bilens sjuväxlade dubbelkopplingslåda (DCT) är direkt farlig och gör bilen “livsfarlig” att köra skriver Carscoops.
Sju sekunder av skräck
Paret bakom stämningen påstår att växellådan ibland kan ta upp till sju sekunder på sig att reagera på förarens kommandon. Det kan göra X1 ryckig vid låga hastigheter. Eller samma när man kör ut från en korsning, vilket är irriterande enligt stämningen.
Men det blir faktiskt värre än så.
Paret menar att suven blir farlig eftersom föraren förlorar kontrollen, och bilen ibland till och med rullar iväg. Potentiellt i motsatt riktning mot förarens avsikt.
Ny design, nya problem
BMW gav X1 en total makeover för 2023.
Den 2,0-liters turboladdade motorn fick 13 extra hästkrafter, och samma framhjulsdrivna plattform som används på Mini Countryman. Och tidigare X1 fick ett nytt utseende med skarpa linjer och en modern, skärmfylld interiör.
Men en annan stor förändring var introduktionen av en sjuväxlad DCT istället för den gamla bilens åttaväxlade automatlåda.
Där den gamla automatlådan använde en momentomvandlare för att smidigt koppla ihop motor och växellåda, använder DCT våta kopplingar som lovar bättre bränsleeffektivitet.
DCT:s baksidor
Stämningen antyder att problemen med att bilen rullar iväg kan bero på felaktig aktivering av kopplingarna, defekter i kopplingskomponenterna och problem i programvaran som kopplar samman motor, växellåda och bromssystem. P
aret kräver att BMW ska ersätta ägarna för pengarna de lagt ut på sina “defekta” suvar.
Inte ensamma om kritiken
Även om detta par är de enda X1-ägarna som hittills har stämt BMW över växellådan, är de långt ifrån de enda som är missnöjda med hur DCT fungerar. En snabb titt på X1/X2-forumet på Bimmerpost avslöjar andra ägare som klagar på DCT:s tröghet.
Många har till och med börjat köra sina X1:or permanent i Sport-läge för att få bättre respons.
Det återstår att se hur BMW kommer att bemöta dessa anklagelser och om det kommer att leda till några förändringar i X1:s växellåda. Men en sak är säker: den här historien har satt strålkastarljuset på DCT-teknologin och dess potentiella nackdelar.
Läs mer:
Handelskrig hotar Europa: Bilar, kött och sprit i skottlinjen. Dagens PS
ANNONS
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.