Dagens PS

Växellåda rör upp känslor – BMW i rättstvist

BMW X1 dras med problem med växellådan och stäms. (Foto: BMW)
BMW X1 dras med problem med växellådan och stäms. (Foto: BMW)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 16 sep. 2024Publicerad: 16 sep. 2024

En växellåda som gör att föraren tappar kontrollen och att bilen inte hänger med är ganska läskigt. Nu stäms BMW.

ANNONS

Mest läst i kategorin

BMW:s senaste X1 har hamnat i hetluften efter att ett stämningsförslag lämnades in i Virginia, USA.

Ett missnöjt par, som äger en X1, hävdar att bilens sjuväxlade dubbelkopplingslåda (DCT) är direkt farlig och gör bilen “livsfarlig” att köra skriver Carscoops.

Sju sekunder av skräck

Paret bakom stämningen påstår att växellådan ibland kan ta upp till sju sekunder på sig att reagera på förarens kommandon. Det kan göra X1 ryckig vid låga hastigheter. Eller samma när man kör ut från en korsning, vilket är irriterande enligt stämningen.

Men det blir faktiskt värre än så.

Paret menar att suven blir farlig eftersom föraren förlorar kontrollen, och bilen ibland till och med rullar iväg. Potentiellt i motsatt riktning mot förarens avsikt.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Ny design, nya problem

BMW gav X1 en total makeover för 2023.

Den 2,0-liters turboladdade motorn fick 13 extra hästkrafter, och samma framhjulsdrivna plattform som används på Mini Countryman. Och tidigare X1 fick ett nytt utseende med skarpa linjer och en modern, skärmfylld interiör.

ANNONS

Men en annan stor förändring var introduktionen av en sjuväxlad DCT istället för den gamla bilens åttaväxlade automatlåda.

Där den gamla automatlådan använde en momentomvandlare för att smidigt koppla ihop motor och växellåda, använder DCT våta kopplingar som lovar bättre bränsleeffektivitet.

DCT:s baksidor

Stämningen antyder att problemen med att bilen rullar iväg kan bero på felaktig aktivering av kopplingarna, defekter i kopplingskomponenterna och problem i programvaran som kopplar samman motor, växellåda och bromssystem. P

aret kräver att BMW ska ersätta ägarna för pengarna de lagt ut på sina “defekta” suvar.

Inte ensamma om kritiken

Även om detta par är de enda X1-ägarna som hittills har stämt BMW över växellådan, är de långt ifrån de enda som är missnöjda med hur DCT fungerar. En snabb titt på X1/X2-forumet på Bimmerpost avslöjar andra ägare som klagar på DCT:s tröghet.

Många har till och med börjat köra sina X1:or permanent i Sport-läge för att få bättre respons.

Det återstår att se hur BMW kommer att bemöta dessa anklagelser och om det kommer att leda till några förändringar i X1:s växellåda. Men en sak är säker: den här historien har satt strålkastarljuset på DCT-teknologin och dess potentiella nackdelar.

ANNONS

Läs mer:

Handelskrig hotar Europa: Bilar, kött och sprit i skottlinjen. Dagens PS

ANNONS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]