Dagens PS

Vätgas räddar förbränningsmotorn

Vill förlänga förbränningsmotorns liv
Volvo, här företrätt av vd Martin Lundstedt, är en av de globala lastbilstillverkare som nu intresserar sig för varianter kring vätgas och motorer. (Foto: Adam Ihse/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 01 aug. 2024Publicerad: 01 aug. 2024

Konstgjord andning? Inte enligt världens lastbilstillverkare. Nu arbetar de längs samma linje för att förlänga förbränningsmotorns liv.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Volvo (börskurs Volvo) gör det, Man gör det, Iveco och Daimler är där.

I vätgasens förhoppningsvis förlovade land – eller åtminstone ett land där förbränningsmotorn inte kan få ett evigt men längre liv.

Att stöpa om förbränningsmotorer så att lastbilarna kan göras på vätgas med låga utsläpp i stället för förorenande diesel är målet.

Anledningen är enkel. Det erbjuder en snabbare och billigare lösning på kraven om en grön energiomställning för lastbilsjättarna.

Tuff balansgång

De globala lastbilstillverkarna har en tuff balansgång. Målet är nollutsläpp och kraven på det, på sikt, är entydiga.

Men så här långt är batterier för tunga för långa transporter och för långsamma att ladda.

Att använda vätebränsleceller för att generera elektricitet minskar vikten och ökar utbudet av lastbilar – men är en dyr teknik att byta till, konstaterar Reuters.

Det har fått lastbilstillverkare och leverantörer att skifta fokus. Nu är det förbränningsmotorer baserade på vätgas som är vägen framåt.

ANNONS

Det innebär en billigare och snabbare lösning där man dessutom kan fortsätta i de tillverkningslinjer man byggt sina förbränningsmotorer på.

ANNONS

Senaste nytt

Brett intresse

“Alla jobbar på det här”, säger Reiner Roessner, vice vd hos Man Truck & Bus även om grönt väte som produceras av förnybara källor ännu inte är allmänt tillgängligt.

“Så fort vätet är tillgängligt kommer efterfrågan på väteförbränning att öka”, menar han.

Hos Volvo säger teknikchefen Lars Stenqvist att man även kommer at ha lastbilar med vätgasbränsleceller ”kommersiellt tillgängliga under andra halvan av detta decennium” men att de ”inte kommer att vara majoriteten” av Volvos försäljning.

Anders Johansson, vice vd för tunga fordon på Westport Fuel Systems säger att hans företag redan levererat bränslesystem till 6 000 lastbilar med förbränningsmotorer i Europa, som körs på naturgas eller biogas men enkelt kan anpassas till vätgas.

Det överlägset största problemet för både väteförbränningsmotorer och bränsleceller är ändå den knappa tillgången på grönt väte.

Alla vill – men det går långsamt

Både EU och USA finansierar gröna väteprojekt ihop med tillverkare som Daimler och energijättar som BP, men det går långsamt.

ANNONS

Lastbilstillverkare som italienska Iveco och Daf arbetar också med alternativ kring vätgasförbränning.

Westports Anders Johansson sammanfattar utvecklingen i en oneliner:

”Det här är en ”game changer” utan ”change”, konstaterar han.

Vätgasflyget – i luften om fyra år. Dagens PS

Kan lösa energikrisen för hundratals år framåt. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS