Test: Vässla Pedal
Pedal är elfordonstillverkaren Vässlas vision av den ultimata elcykeln. Vi har provtrampat på Kungsholmen.
Vässla Pedal är en avskalad och lyxig elcykel
Mest läst i kategorin
Vässla har redan nått framgångar med den kompakta och smidiga elcykeln Bike, som med sina små däck och avsaknad av pedaler enklast kan beskrivas som en stor elsparkcykel med sadel.
För de som vill ta sig längre sträckor och dessutom veva lite med benen lanserar man nu också Pedal, som är betydligt mer konventionellt proportionerad.
Det är enkelheten som lockar
Precis som med Vässla Bike kan man säga att lockelsen med Pedal till stor del är dess enkelhet och rena design.
Andra elcyklar framstår allt som oftast som helt vanliga cyklar där man helt enkelt har eftermonterat en massa elkomponenter.
Pedal har istället ett modernt, avskalat formspråk, med snygga detaljer som att alla kablar är dragna dolt inne i ramen. En annan trevlig detalj är att både batteriindikatorn och fram- och bakljusen är snyggt infällda i konstruktionen.
Till skillnad från många andra elcyklar har Pedal inte heller några växlar, och istället för en kedja transporteras kraften från pedalerna till bakhjulet via en rem.
Man slipper således underhålla kedjan med olja, och det finns inte heller någon risk att man oljar ner skor och byxben när man cyklar.
Konstruktionsmässigt känns Pedal solid och materialen håller hög klass, vilket reflekterar företagets mål att dess fordon ska vara av hög kvalité för att hålla länge.
Batteriet är löstagbart för enkel laddning, och cykelns vikt med batteriet monterat ligger på 22,5 kg.
Man har också utvecklat en app för Pedal som bland annat erbjuder digital låsning och GPS-spårning.
Trevlig trampupplevelse
Vi tog Vässla Pedal på en kort provtur på Kungsholmen i Stockholm, och blev genast påminda om hur smidiga elcyklar är i stadstrafik.
Den navmonterade elmotorn skjuter i enlighet med gällande lagar på upp till en hastighet av 25 km/h, och aktiveras av den kraft som man själv trampar på pedalerna med.
Detta leder till att kraften kommer in mjukt och progressivt.
Effekten ligger på 250 watt och vridmomentet på 25 newtonmeter vilket räcker för att det ska kännas som att man alltid cyklar i nerförsbacke, och vi trampade oss upp på Kungsklippan med lätthet.
Den elektriska räckvidden ligger på 10 mil, vilket bör vara tillräckligt för även den mest passionerade av cykelburna långpendlare.
Skivbromsarna är hydrauliska både fram och bak, och har en betryggande, progressiv känsla.
Sittställningen är upprätt och bekväm, och avsaknaden av fjädring kompenseras av att de ovanligt höga däcken dämpar över skarpare ojämnheter.
Sadeln är dock en ganska obekväm historia, men vi blev lovade att den är på väg att bytas ut mot en mer derrière-vänlig variant.
Summan av kardemumman
Sammanfattat kan Vässla Pedal beskrivas lite som elcyklarnas iPhone.
Det beror dels på den snygga designen och den fina kvalitetskänslan, men framför allt på den avskalade och lättillgängliga användarupplevelsen.
Det finns inga reglage eller växlar att tjafsa med eller några displayer att titta på, utan det är bara att sätta sig på cykeln, slå på strömbrytaren och trampa iväg.
På bästa iPhone-manér hör Vässla Pedal dock definitivt hemma i premiumsegementet med en ganska saftig prislapp på närmare 30 000 kronor.
Lägger man en förbeställning får man emellertid 5 000 kronor i rabatt, och för de med en aversion mot att binda kapital i sina fordon ska cykeln även gå att prenumerera på för runt 899 kronor i månaden.
Leveranserna av Vässla Pedal väntas ta fart under nästa år.
Vässla Pedal (2023)
Motor: Navmotor, 250 watt, 25 newtonmeter
Kraftöverföring: Navmotor, pedaler, bakhjulsdrift
Toppfart: 25 km/h
Vikt (ink batteri): 22,5 kg
Pris: 29 900 SEK
Högsta Växelns första intryck av nya Vässla Pedal
Slutbetyg: 4/5
Vässla Pedal kan enkelt beskrivas som elcyklarnas iPhone. Designen är snygg och modern, den tekniska standarden är hög och användarupplevelsen är avskalad och lättillgänglig. Prislappen på närmare 30 000 kronor är dock åt det saftigare hållet.
Läs även: Färdigcyklat – uppstickare sparkar personal
Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.