Inflationen skonar ingen. Under måndagen stod det efter en tids rykten klart att Volkswagen, en av världens största biltillverkare, nu tvingas banta ned sina kostnader rejält för att rädda sitt varumärke.
Chockerande uttalandet: "Volkswagen inte längre konkurrenskraftigt"
Mest läst i kategorin
Höga kostnader och låg produktivitet är ingen vinnande kombo.
Det var också precis vad Volkswagens varumärkeschef Thomas Schaefer bekräftade under måndagen.
“Med många av våra redan existerande strukturer, processer och höga kostnader är vi inte längre konkurrenskraftiga som Volkswagen-märket”, sade Schaefer vid ett personalmöte på biltillverkarens huvudkontor i tyska Wolfsburg.
Sparprogram på 114 miljarder
För att råda bot på det tvingas koncernen nu genomföra ett besparingsprogram på 10 miljarder euro, motsvarande nästan 114 miljarder kronor, vilket de tillkännagav under måndagen.
Tidigare har biljätten lovat att de inte ska genomföra några uppsägningar före 2029, skriver Automotive News.
När rykten tidigare florerat kring nedskärningar har de även hänvisat till den demografiska kurvan, vilket Dagens PS nyligen kunde rapportera.
Ett löfte som nu ser ut att revideras, även om bolaget fortsatt kommer att erbjuda personal del- eller förtidspension.
Måste dumpa ballast
Utöver dessa nedskärningar väntas bolaget även vidta ytterligare åtgärder, vilka enligt personalstyrelsens ledamot Gunnar Kilian, kommer att definieras och presenteras närmare vid årets slut.
“Vi måste äntligen vara modiga och ärliga nog att kasta saker överbord som dupliceras inom företaget eller helt enkelt är ballast som vi inte behöver för bra resultat”, sade Kilian under mötet.
En process som kommer att bli avgörande för bolaget, då de just nu övergår allt mer till produktion av elbilar där effektivitet är kritiskt.
Flera varumärken i ett
Volkswagen Group står i dag bakom etablerade varumärken som Porsche och Audi, men även Škoda och Seat.
Och så Volkswagen förstås – grundat 1937.
En titt på räkenskaperna visar att bolaget under årets första tre månader överträffade sig själva i försäljningsvolym, men samtidigt upplevde de lägsta rörelsevinstmarginalerna på länge.
Med besparingsprogrammet på plats är förhoppningen att varumärkets avkastning på försäljning ska kunna växa från 3,6 till 6,5 procent lagom till 2026, rapporterar CNN.
Relaterad läsning:
Volkswagen tvingas till miljardbesparingar – kan drabba tusentals
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.