Dagens PS

Varningen: Nya elbilssatsningen kan floppa

batteripass
Om några år har alla elbilsägare ett så kallat batteripass, som visar hur mycket kapacitet som finns kvar i batteriet.(Foto: Christine Olsson / TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 13 nov. 2023Publicerad: 13 nov. 2023

Från 2027 kräver EU ett batteripass i alla elbilar, bland annat av hållbarhetsskäl. Nu varnar analytiker för att batteripasset kan bli ”en stor flopp”.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Om några år har alla elbilsägare ett batteripass som visar hur mycket kapacitet som finns kvar i batteriet.

I dag krävs en särskild utrustning, men med start 1 februari 2027 kräver EU ett batteripass som visar hur kvarvarande kapacitet i batteriet.

ANNONS

Mäts vid service

Några detaljer om hur batteripasset ska vara utformat är inte klara, men passet ska gå att komma åt i alla EU-länder, skriver Vi bilägare.

Löpande mätning ska göras när bilen är på service.

Förutom att visa batteriets kapacitet ska märkningen även visa hur hållbart producerat batteriet är.

Det ska bland annat inkludera miljöpåverkan och arbetsförhållanden.

ANNONS

Senaste nytt

Sågar batteripass

Men EU:s batteripass riskerar att bli en stor flopp, hävdar nu Roberto Garcia Martinez, vd för Eurobattery Minerals.

ANNONS

Om inte utvinningen av mineraler i Europa blir verklighet blir batteripasset ingen hållbarhetsmarkör, säger Martinez.

”Problemet är att batteriråvarorna som används idag i de flesta fal inte kvalar in som hållbara vare sig ur ett socialt eller ur ett klimatmässigt perspektiv”, menar Martinez.

”Allt finns i Europa”

” Tyvärr är det så att batterimineralerna, det vill säga koppar, nickel, litium, kobolt och sällsynta jordartsmetaller i dag ofta utvinns av barnarbetare i Kongo eller med bristande miljöhänsyn i Kina”, påpekar han.

Lösningen är att satsa på den europeiska gruvindustrin för att utvinna aktuella mineraler.

”Det positiva är att inom EU finns alla de mineraler och metaller vi behöver,” slår Garcia Martinez fast.

Toyota satsar miljarder på ny batterifabrik – Dagens PS

Elbil: Nya megatrender – “Soltak, batteri i golvet…” – Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
Bäst på bilbelysning och styling

Specialiserade på allt inom bilbelysning och styling, med ett särskilt fokus på diodtuning. Allt från högkvalitativa dekaler, LED-lister, positionsljus, blixtljus, och ett omfattande utbud av bilbelysning.

Se mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS
Åsa Wallenrud om hybrid- och elbilar som lämnar landet
Spela klippet

Svenska hybridbilar lämnar landet: "Vanligt folk har inte råd"

Svenska hybrid- och elbilar lämnar landet i en oroväckande takt, visar nya trender i bilbranschen. Ekonomiska utmaningar och förändrade konsumtionsmönster tvingar fram en export som kan hota Sveriges klimatmål. ”Det går utför när det kommer till hållbarheten”, varnar motorjournalisten Åsa Wallenrud. Hon pekar på att både elbilar och hybridbilar försvinner från den svenska marknaden i […]