Kinesiska bilmärken erövrar Europa medan europeiska tillverkare möter motvind. Försäljningen i Kina rasar och framtiden är oviss.
Varning för produktionskollaps: Europas bilindustri i fritt fall
Mest läst i kategorin
Två stora förändringsvågor skakar om branschen: digitalisering och elektrifiering. Peter Bryntesson, vd för branschorganisationen FKG, beskriver situationen som “hela havet stormar” till SvD.
FKG:s medlemsföretag, som levererar till biltillverkare i Sverige och Europa, sysselsätter 92 000 personer – fler än AB Volvo, Scania och Volvo Cars tillsammans. Bryntesson varnar för att leverantörsföretagen kan drabbas hårt.
“Risken för stora personalneddragningar är överhängande”, säger han.
Kinesiska elbilar erövrar marknaden
Tyska biljättar som Volkswagen, Porsche och BMW har länge dominerat i Kina. Men nu föredrar kinesiska bilköpare inhemska elbilsmärken.
På bara fyra år har de utländska tillverkarnas marknadsandel i Kina minskat från över 60 procent till under 40 procent. Samtidigt avancerar kinesiska elbilstillverkare i Europa.
EU har svarat med extratullar, vilket lett till kinesiska hot om motåtgärder.
Bryntesson understryker att konflikten kring tullarna får konsekvenser för hela branschen. Dessutom påpekar han att de tyska biltillverkarnas minskade försäljning i Kina även drabbar svenska företag.
Senaste nytt
Överkapacitet och kostnader oroar
Enligt Reuters går bilfabrikerna i Europa nu med endast 60 procents kapacitet. För att vara lönsamma bör de ligga på minst 70 procent. Förslag om fabriksnedläggningar har mötts av protester.
Enligt Volkswagenchefen Oliver Blume avslöjar den svaga efterfrågan i Europa och de minskade vinsterna från Kina underliggande strukturella problem inom företaget.
Även Stellantis-chefen Carlos Tavares menar att kineserna tillverkar bilar billigare.
Mario Draghi, tidigare chef för ECB, bekräftar detta i en EU-rapport. Produktionskostnaderna är 30 procent högre i EU än i Kina.
Snabbare utveckling och ny teknik
Draghi konstaterar att kinesiska biltillverkare nu ligger i framkant inom bland annat laddning, mjukvara och självkörande funktioner.
Dessutom är deras utvecklingstid kortare: 1,5 till 2 år för en ny bilmodell, jämfört med 3 till 5 år för europeiska tillverkare.
Skärpta utsläppskrav och kinesisk expansion
Utöver detta pressas biltillverkarna av EU:s skärpta utsläppskrav. Från 2035 är det stopp för försäljning av nya bensin– och dieselbilar i Europa.
Samtidigt går elbilsförsäljningen trögare än väntat, vilket drabbar svenska företag som investerat i omställning.
Bryntesson uttrycker oro över den avtagande elektrifieringstakten. Han betonar att detta är ett betydande problem för svenska leverantörer som har investerat i omställningen till elbilsproduktion.
Kinesiska tillverkare etablerar nu fabriker i Europa, bland annat BYD i Ungern.
Samarbete och konkurrenshot
Europeiska biltillverkare inleder samarbeten med kinesiska företag, som Volkswagen med Xpeng och Stellantis med Leapmotor.
Bryntesson på FKG ser både möjligheter och utmaningar med kinesernas intåg i Europa. Kineserna är duktiga på att bygga bilar med färre delar, vilket minskar behovet av leverantörer.
ECB:s varning
ECB varnar för att kinesiska företag, med hjälp av statliga subventioner, kan komma att dominera elbilsmarknaden. Subventionerna ger dem möjlighet att sänka priserna och vinna marknadsandelar.
Enligt ECB kan bilproduktionen i Europa minska med upp till 70 procent.
Läs även:
Hemligheten bakom Nordnets tiodubbling: “Skin in the game”. Realtid
Prischock på givna jul-inslaget – har du råd i år? News 55
EU:s tullar tvingar kinesiska jätten till Europa
Det har stötts, blötts och krigats om dem. Nu kommer de icke desto mindre. EU:s nya tullar på kinesiska elbilar, och då är goda råd dyra – vilket kan
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.