Studenter från University of New South Wales (UNSW) i Australien skaffade sig själva en tidig julklapp när dem i mitten på december slog ett nytt världsrekord med sin elbil Sunswift 7.
Världsrekord: Över 100 mil på en laddning med elbil
Mest läst i kategorin
Studenternas egenbyggda bil blev den första elbilen som körde över 1 000 kilometer under tolv timmar utan att stanna för att ladda. Även om det må vara ett nischat rekord är det ändock imponerande.
Ett nytt världsrekord
Det här är ett rekord som ställer otroliga krav energieffektivitet vilket är något som ses på karossformen som är otroligt aerodynamisk.
Dock kan man inte urskönja den typen av strömlinjeform som bland annat Ur-Saaben och Auto Union Type C Stromlinie besitter.
Solceller som hjälpmedel
En möjlig anledning är alla de solceller som Sunswift 7 bestyckats med och som också bidrar till den långa räckvidden. De täcker stora delar av både huven och taket.
Samarbete är A och O
Teamet bakom Sunswift 7 valde också att arbeta med den tyska chassi-specialisten Bilstein för att få till optimala väghållningsegenskaper.
Kraven som ställdes på dämpare och stötdämpare inkluderade bland annat att de skulle ge tillräcklig dämpning så att bilen trots tuffa vägar inte skulle skadas då den innehöll flera känsliga komponenter.
Teamet bakom bilen består av mer än 50 studenter som letts av professor Richard Hopkins under ett och ett halvt år.
Aerodynamisk var bara förnamnet
När man gräver ner sig i statistiken och de tekniska specifikationer för bilen förundras man framförallt över otroligt låga luftmotståndet som är låga 0,095 (cW).
Det kan jämföras med Volkswagens konceptbil XL1 som hade ett motsvarande värde på 0,19 eller en Tesla Model 3 som har 0,23.
En Mercedes EQS har 0.19 som luftmotståndskoefficent.
Energieffektiv som bara den
Sunswifts otroligt hala karossform i kombination med andra energisparande egenskaper bidrog till att förbrukningen för hela sträckan landade på 3,8 kWh/100 km.
Det här är ungefär fyra gånger så effektivt som de marknadsledande elbilarna på marknaden.
Professor Hopkins understryker dock att detta är långt ifrån en produktionsbil men att det är ett bra sätt att visa hur effektiva elbilar kan bli.
Med siktet inställt på framtiden
Hopkins är ingen nybörjare när det gäller att ta fram extrema fordon. Han har en bakgrund som konstruktörschef på Formel 1-stallet Red Bull och var ansvarig under stallets mest framgångsrika period när de vann fyra konstruktörsmästerskap.
Rekordförsöket genomfördes på Australian Automotive Research Centre (AARC) där bilen avverkade 240 varv med en snitthastighet på 84,25 kilometer i timmen.
Det som imponerar är att det inkluderar kortare reparationer och stopp för att byta förare. Därmed har också ett antal inbromsningar och accelerationer genomförts vilket understryker teamets prestation.
Teamchefen Andrea Holden berättar dock att de redan är på väg att konstruera Sunswift 8 med målet att slå nuvarande världsrekord så vi lär få anledningen att återkomma på samma tema.
Läs även: Elbilarna med längst faktisk räckvidd
Skribent på Högsta Växeln och Saab-fantast.
Skribent på Högsta Växeln och Saab-fantast.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.