Nya Range Rover Sport omdefinierar sportig lyx- i alla fall enligt varumärket själva. Kolla in bilderna på den lyxiga SUVen som hade världspremiär i tisdags.
Världspremiär för nya Range Rover Sport
Mest läst i kategorin
I tisdags var det världspremiär för nya Range Rover Sport, en riktigt sportig SUV i lyxklassen. I fjol visade Land Rover upp sin nya Range Rover, och nu var det dags för den tredje generationen av den något mindre Range Rover Sport.
Den nya modellen lanseras i tre versioner, Dynamic SE, Dynamic HSE och Autobiography. Ytterligare en version, First Addition, är enbart tillgänglig under första tillverkningsåret.
I utbudet ingår två laddhybrider samt sexcylindriga Ingenium-bensinmotorer och dieselmotorer. Men den som önskar en helt elektrifierad version får vänta till 2024.
Lyxiga bekvämligheter
Land Rover beskriver interiören som modern, sofistikerad och dynamisk där den förarfokuserade cockpitliknande körställningen sätter tonen. Sätena är skulpterade och klädda i lättviktsmaterialet Ultrafabrics, narvat läder, Windsor-läder eller mjukt semi-anilinläder som tillval.
Ett avancerat ljudsystem ska kunna motverka buller i kupén, men väljer du att dra upp volymen lär knappast buller störa. 29 högtalare 29 högtalare, en subwoofer med en förstärkareffekt och fyra nackstödshögtalare lär stänga störande ljud ute.
Dessutom ska ett Kupéluftjonisering Pro med PM2,5-filtrering och NanoeTM X-teknologi reducera luftburen lukt och bakterier.
Senaste nytt
Modern teknik
Via en 13,1-tumsskärm kan man kontrollera media, navigation och fordonsinställningar, men det finns också fysiska reglage för klimatanläggning. Distansuppdatering av mjukvaran är möjlig på 60 olika moduler.
LED leder dig i dimma
För första gången har modellen digitala LED-strålkastare fram, och de smalaste DRL-ljus som Land Rover monterat på någon av sina bilar. De nya strålkastarna har adaptiv belysning och ger en ljuslängd på cirka 50 meter. Nya manövreringsljus ger också god synlighet vid låga hastigheter.
Luftfjädring är standard, liksom 3D-kamera för bättre överblick. Som tillval finns fyrhjulsstyrning, som kan vinkla bakhjulen vid låga hastigheter upp till 7,3 grader. Enligt Land Rover ska det ge en vändcirkel som motsvarar den från en liten personbil.
Dubbelturbo V8 som tillval
När det kommer till val av motor är det automatlådor som gäller. Hästkrafterna variera mellan 300 och 350, men det finns även en dubbelturbo V8 att välja på, samt två laddhybrider med upptill 10 mils räckvidd.
Laddhybriderna börjar på 1 279 900 kronor och för varianter startar den billigaste på 1 170 900 kronor.
Kronan på verket, Range Rover Sport First Addition, betingar dock ett högre pris. För den måste du betala minst 1 608 900 kronor.
Läs mer om Range Rover här
Läs även: Bubblig roadtrip signerad Prosecco och Alfa Romeo
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.