Europas bilhistoria är fantastisk. Det är många tillverkare som varit med och format Europas bilkultur men som på grund av olika omständigheter inte finns kvar längre. Vi tar oss en titt på den franska juvelen Facel.
Världskändisarnas okända favorit
Mest läst i kategorin
Vårt första nedslag i denna artikelserie gör vi i Frankrike. Där har vi främst relation med Renault, Peugeot och Citroën. Men det finns så många fler som fallit i glömska, exempelvis Simca, Panhard och Talbot.
De har har alla präglat Europas bilindustri på olika sätt på och spelat en avgörande roll i utvecklingen av fransk bilkultur.
Facel – En skattkammare av proveniens, lyx och exklusivitet
I skuggan av dessa mer kända tillverkare finns en annan fransk biltillverkare som bär på en skattkammare av design, lyx och exklusivitet – Facel Vega
Världskändisarna älskade Facel
Facel Vega var kända för sin design, exklusivitet och saftiga prislapp. Kanske just därför har vi inte sett så många på de svenska vägarna.
Men på Rivieran under 50- och 60-talet kunde man hitta dom. Facel med modellen Facel Vega II var en av dåtiden vackraste bilar.
Designen och den exklusiva inredningen tillsammans med topp-prestanda från en V8 på 350-390 hästkrafter lockade flera av världens celebriteter.
Eller vad sägs om nedan kundlista:
Bara kända ägare gav exklusiv status
Pablo Picasso. En av de mest hyllade konstnärerna i modern tid ägde en Facel Vega. Ringo Starr från Beatles, uppskattade även han den tidlösa designen.
Även kungligheter föll för Facel Vegas charm. Storbritanniens drottning Elizabeth och självklart även Prinsessan av Monaco körde Facel Vega vilket förstärkte märket som statussymbol.
Annars var det välbeställda kändisar som exempelvis Joan Collins, Tony Curtis, Christian Dior, Joan Fontaine, Ava Gardner (som hade tre stycken) Herbert von Karajan och Danny Kaye som ägde en Facel Vega.
Tre gånger så dyr som en Jaguar E-type
Facel II var inget för normalt tjocka plånböcker. Det krävdes ännu mer.
Den var mycket dyr, betydligt dyrare än exempelvis en Aston Martin DB4 och nästan tre gånger gånger så dyr som en Jaguar E-type.
Men hur började allt och vad hände med vackra Facel?
En akronym blev Facel
Facel, förkortning för “Forges et Ateliers de Constructions d’Eure-et-Loir,” föddes ur visionen hos en entreprenör och ingenjör vid namn Jean Daninos (1906-2001).
Han fick efter ingenjörs och designutbildning anställning hos Citroen men startade sin egen verksamhet precis vid andra världskriget utbrott 1939.
De producerades främst metalldelar för flygplan. Efter kriget blev Facel underleverantör till fordonsindustrin där de designade och tillverkade karosser åt bl.a Simca, Ford och Bentley.
Men Jean Daninos hade större drömmar. Med sin bakgrund och designkompetens, såg han möjligheten att skapa ett eget extraordinärt bilvarumärke.
1954 slog Facel Vega ner som en bomb
Året 1954 avtäckte Jean Daninos sin första egna lyxbil, Facel Vega. En modell som tog all uppmärksamhet på mässan 1954 och därefter snabbt etablerade sig som en symbol för prestanda och exklusivitet.
Facel Vega var en relativt lätt konstruktion som utrustades med amerikanska V8-motorer från i huvudsak Chrysler. Med 350 hk var det den lyxbil som hade bäst prestanda under i sin tidsepok.
De hade också en osviklig stil och design som få andra tillverkare kunde konkurrera med. Här möttes fransk elegans och amerikansk kraft i en harmoni som gjorde Facel Vega till en 50-talsikon.
Utveckling
Facel Vega fortsatte att utvecklas. Den modell modell som gjort störst avtryck i bilhistorien var Facel II, som gjorde sin entré 1961.
Den nya modellen var utrustad med en 6,3-liters V8-motor på nästan 400 hk. Det gav den vackra coupén en topphastighet på omkring 200 km/h.
Facel II var lika lyxig som komfortabel. Kombination av prestanda ifrån den ännu kraftigare motorn från Chrysler och bekvämlighet bidrog till att göra modellen till en av de mest attraktiva lyxbilarna i sin era.
Men vad hände med Facel?
Precis när Facel verkade vara på väg mot sin glansperiod, stötte de på ekonomiska utmaningar.
Trots att de byggde en av dåtidens mest attraktiva bilar med en riktigt saftiga prislapp så lyckades inte Facel tjäna pengar på bilen.
Det som höll det egna bilmärket under armarna var den övriga legoproduktionen till andra bilmärken.
Man försökte sig på en mindre lättare modell med ett mer tillgängligt pris, den lilla Faciellia med en egenbyggd 4-cylindrig motor.
En motor som gav dem stora problem och som bidrog till ännu mer till deras redan utsatta ekonomi.
De vände sig då till Volvo 1963 för att starta ett samarbete kring den tillförlitliga B18 motorn och växellådan från P1800.
Men det räckte inte hela vägen. 1964 togs beslutet att lägga ner den egna biltillverkningen.
Arvet från Facel
Facels eftermäle inom bilvärlden är dock starkt. Deras bilar är nu sällsynta samlarobjekt och uppskattas av entusiaster över hela världen.
Är du sugen så kostar bilarna ännu mer idag än vad de gjorde som nya. Hittar man bra exemplar ligger de från 800 000 kronor upp till runt tre miljoner kronor.
Facel Vega 1961 för 195 000 Euro
Kombinationen av exklusiv fransk design och amerikansk kraft har lämnat ett varaktigt intryck på bilhistorien.
Facel är inte den mest kända biltillverkaren i Frankrike, men kanske den mest minnesvärda. Bland entusiaster och frankofiler är det den absolut vackraste bil som Frankrike någonsin byggt.
Fler artiklar om klassiska bilar:
Så kom världens dyraste bil till Sverige Dagens PS
Skynda fynda svenska klassiker Dagens PS
Chefredaktör och ansvarig utgivare.
Chefredaktör och ansvarig utgivare.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.