Dagens PS

Världens kraftfullaste elbil - över tvåtusen hästar

Lotus Evija Fittipaldi
Lotus Evija Fittipaldi sida vid sida med vinnarbilen från 72. (Foto: Lotus)
Erik Punt
Erik Punt
Uppdaterad: 17 okt. 2022Publicerad: 17 okt. 2022

Kapplöpningen om vem som kan bygga den kraftfullaste bilen har varit igång sedan urminnes tider. Nu när fordonsindustrin byter ut förbränningsmotorn till elmotorer ökar effektsiffrorna i rasande takt till helt hisnande nivåer.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Nu kommer Lotus med nya uppgifter som medför att deras nyaste modell Evija blir den kraftfullaste produktionsbilen just nu.

De siffror som vi tidigare fått ta del av var minst sagt hårresande men i fredags bekräftade Lotus siffror som var ännu bättre än de som tidigare angivits. 

Lotus Evija Fittipaldi

Lotus Evija Fittipaldi bjuder på en minst sagt aggressiv bakdel. (Foto: Lotus)

Drivlinan består av fyra elmotorer som tillsammans levererar, håll i er, över tvåtusen hästkrafter (2 011 hk) vilket gör den till den kraftfullaste produktionsbilen i dagsläget.

Det lär dock inte dröja länge innan konkurrenterna börjar skruva upp effekten på sina motsvarigheter för att hänga på i kapplöpningen mot flest hästkrafter. 

Lotus Evija Fittipaldi

Högteknologisk interiör matchar den hypermoderna drivlinan. (Foto: Lotus)

“Hög” 0 till 100-tid

Den som sätter sig bakom ratten på detta monster till bil kan förvänta sig 0 till 100 kilometer i timmen på under tre sekunder vilket inte är särskilt imponerande med tanke på den höga effekten. 

Lotus Evija Fittipaldi

Lotus Evija må se snabb ut men riskerar den att bli ifrånkörd? (Foto: Lotus)

ANNONS

Den stora frågan lär dock bli om den kan klå konkurrenter som Pininfarina Battista och Rimac Nevera som också har ruskigt mycket effekt och än så länge lägre redovisade 0 till 100-tider än Evija (under två sekunder för båda).

Toppfarten för den brittiska sportbilen ligger på 349 kilometer i timmen. 

Tung men stort batteri

Trots den hisnande effekten och de imponerande prestandasiffrorna är det ingen fjäderlätt sportbil det handlar om utan Evija väger in på bastanta 1900 kilogram.

Den höga vikten är en konsekvens av de stora batterierna som krävs för att leverera en någorlunda okej räckvidd och ett högt effektuttag. 

Lotus Evija Fittipaldi

Evija väger inte mest på bilden men i alla fall betydligt mer än Type 72. (Foto: Lotus)

Batteriet som tack vare sin rejäla vikt har en kapacitet på 93 kWh medför att fordonet kan framföras i 40 mil innan det tar stopp. Det är inte superimponerande om man tar hänsyn till det stora batteripaketet. Det som imponerar desto mer är att den kan ladda från 0 till 80 procents laddning på drygt en kvart. 

Emerson Fittipaldi

I samband med att den brasilianske Formel 1-föraren Emerson Fittipaldi firade att det var 50 år sedan han tog fem vinster i en Lotus 72 passade Lotus på att släppa en specialmodell.  

ANNONS

Modellen får Emersons efternamn som tillägg och kommer därför att heta Evija Fittipaldi. Enbart åtta exemplar av specialutgåvan kommer att tillverkas. Siffran åtta symboliserar att det bara finns åtta Lotus Type 72 kvar i världen. Den limiterade utgåvan är redan slutsåld. 

Lotus Evija Fittipaldi

Flera detaljer har adderats till Fittipaldi-utgåvan för att understryka dess exklusivitet. (Foto: Lotus)

Den första Evijan kommer troligen att levereras under 2023 och det kommer enbart att produceras 130 exemplar, inklusive de åtta Fittipaldi-exemplaren. 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Erik Punt
Erik Punt

Skribent på Högsta Växeln och Saab-fantast.

Erik Punt
Erik Punt

Skribent på Högsta Växeln och Saab-fantast.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Energikris
Spela klippet

Europas energikris: Höga priser och tveksamma lösningar

Energikrisen i Europa visar på utmaningar med den gröna omställningen. Många länder är beroende av naturgas, särskilt på vintern när energibehovet är större – och Europas energikris smittar även Sverige. En kombination av en omställning till väderberoende energiproduktion och kalla vinterdagar har gett rekordpriser på el i Tyskland – och södra Sverige dras med i krisen. […]