Honda tar nu ett intressant steg framåt i utvecklingen med världens första laddhybrid som går på vätgas. Vi reder ut begreppen.
Världens första vätgasdrivna laddhybrid
Mest läst i kategorin
Vilken är bäst? En nog så aktuell fråga idag när din gamla bil rasat ihop och du ska välja en ny.
Att sätta sig in i dagens bilutbud är ingen enkel match. Det är inte bara att välja biltyp – ovanpå det ska du också välja framdrivning.
El, bensin, diesel, vätgas eller någon av de hybridlösningarna som finns på marknaden. Vad är bäst över tid och vad kommer att vara snällast mot din plånbok?
Ett steg till
Japanska Honda tar det hela ett steg längre. I sin nya Honda CR-V eFCEV har de plockat ihop det bästa av det mesta – i en och samma bil.
I grunden är den en “vanlig” Honda CR-V av senaste årsmodell. Men under skalet är den världens första laddhybrid som går på vätgas.
Tekniskt sett är den en laddhybrid som kan drivas av en bränslecell som går på vätgas. Den har alltså både vätgasdrivna bränsleceller, ett 17,7 kWh batteri och två 4,3 kilos vätgastankar.
Räckvidden totalt är strax under 50 mil fördelat på 47 km eldrift och 435 km vätgasdrift.
Minimal påverkan
Med noll utsläpp från vätgasdriften och en minimerad miljöpåverkan vid produktionen av de mindre batterierna, hoppas Honda att den nya laddhybrid- bilen är en fusion av det bästa av vad dagens framdrivningstekniker kan erbjuda.
Läs mer:
Hondas elbilar mot strömmen (Dagens PS)
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.