Dagens PS

Världens finaste Mercedes 300 SL kan bli din

Mercedes-Benz 300 SL
I ett garage söder om Stockholm står en av världens bäst bevarade Mercedes-Benz 300 SL. Nu ska den säljas. Blir det du som köper den? (Foto från Jan Kanevad)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 12 jan. 2024Publicerad: 12 jan. 2024

I ett garage i Sverige står det exemplar av ikonen Mercedes-Benz 300 SL som räknas som världens bäst bevarade. Nu är den till salu.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är lite av Askungen över hela storyn kring den bil som jag nu ska berätta om.

En historia som rymmer alla de ingredienser som en bra historia ska göra.

Att skriva om en av bilvärldens största klassiker i allmänhet, är inte alldeles enkelt. Och att sedan skriva om ett av de historiskt mest värdefulla exemplaren, gör ju inte det hela enklare.

För att förstå just denna bils särart, vill jag börja historien i en lite annorlunda riktning.

Inte en bil som de andra

Inte genom att berätta historien bakom 300 SL. Om hur den togs fram mer eller mindre på order från Mercedes återförsäljare i Kalifornien.

Inte heller ta avstamp i modellens framgångsrika tävlingshistoria, eller att den alltid haft en makalös attraktionskraft på världens jet set.

mercedes
Full fart i Mercedes-fabriken för att försöka möta efterfrågan på den omåttligt populära 300 SL-modellen. (Foto: Mercedes-Benz Archives)

Nej, för att förstå denna bils egenhet, börjar jag i ett garage drygt 20 mil söder om Stockholm.

ANNONS

I ett oansenligt samhälle hemma hos nuvarande ägaren Jan Kanevad står nämligen denna karamell och väntar på våren.

ANNONS

Senaste nytt

Ett annorlunda yrke

Jan Kanevad har en lång historia bakom sig som klassisk bilkonnässör, med förkärlek för Mercedes 300 SL, Porsche 356 och Ferraris vackraste bilar från 1960-talet.

Dessa bilar är hans vardag och yrke. Ett värv som till många delar skiljer sig från din och min vardag.

mercedes
På heltäckningsmatta och sällskap av andra klassiker står Mercedesen och väntar på transport ned till Paris. (Foto: Anders Værnéus)

Hans passion är hans försäljningsredskap.

Med värme, kunskap och ett ofattbart kontaktnät, ser han varsamt till att placera ut ikoner från den klassiska bilvärlden till ägare som kanske bara vill bygga en vacker samling att njuta av, eller till och med har råd att använda dem.

Bilar kommer och bilar går.

Ofta sker försäljningen via någon av de specialistverkstäder som med extrem kunnighet och noggrannhet går igenom bilen eller totalrenoverar den. Därefter är bilen i ett skick som ny när den levereras till ägaren.

ANNONS

Perfektion är vardag

Varför jag måste berätta detta, kommer du förstå.

Dessa nästan fånigt renoverade bilar är alltså vardag för Jan Kanevad. Bilar som är långt mycket bättre i lack och skick än din nya SUV.

Med dessa klassiska bilar som vardag, är kraven höga.

Därför var det nästan lite utanför boxen när ryktet började gå, om en Mercedes 300 SL Roadster, som sedan många år stod undanställd i ett garage i USA.

300SL
Snacket började gå om en okänd och orörd 300 SL Roadster i USA. Kunde det verkligen stämma att det fortfarande fanns en sådan bil i livet? (Foto: Kurt Solland)

Snacket berättade att bilens skick lämnade en del att önska, men den verkade hel och orörd och hade bara haft två ägare sedan ny.

Och någonstans där var det något som lockade.

Bilen fascinerade

ANNONS

Att det var ett bra objekt gick inte att ta miste på.

Bilderna som kom från USA gjorde bara Jan Kanevad mer fascinerad av bilen. Den var sliten, absolut, men allt var helt och utan skador.

Och kanske det bästa av allt – alla lösa tillbehör fanns kvar i mycket gott skick.

Det tog några tusen timmar att skrapa fram originalfärgen under det pålagda gula lagret. Men det var det värt. I dag är Roadstern en av världens bäst bevarade 300:or. (Foto från Jan Kanevad)

Potentialen fanns, så det blev affär. Transporten hem till Europa landade i Tyskland där Jan fick se bilen för första gången.

Tyvärr hade den lackats om en gång under årens lopp. Men vid en närmare besiktning av det anskrämliga översta lagret, verkade det sitta löst.

Noggrant avskrapande

Det är en lång historia som följer, som bland annat innehåller några tusen timmars lackbearbetning.

Det påmålade lagret visade sig vara så dåligt pålagt, att det med hjälp av rakblad, tålamod och envishet, gick att försiktigt skrapa bort. Och under fanns originallackeringen i andracitgrått kvar i ett mycket gott skick.

ANNONS

Den bil som i dag står i garaget har alltså fortfarande kvar sin originallackering. Eller kanske är “har fått den åter” ett mer korrekt ordval.

300SL
Bilen är absolut inte i nyskick, men det är just det som gör den unik. Ett lätt lager av patina klär en bil som en 300 SL mycket bättre än en felfri pålagd ny lack. Detta är history, inte factory. Notera också de så kallade Rudge-fälgarna med centrumbult. Det var endast 22 Roadsters som levererades med dessa ovanliga fälgar från fabriken.(Foto: Jan Kanevad)

Bara genomgången

Utöver lackskrapningen och den efterföljande poleringen, har bilen gått igenom en teknisk totalrevision. Oljor har bytts och lager har smörjts.

Den enda reparation som krävdes, var att löda om kylaren. Annars är bilen i ett komplett och fantastiskt patinerat, orört originalskick.

Svårt att tro att allt är original. Inget är bytt, inget är ommålat. Det är bara putsat, skött och ordning-gjort. (Foto från Jan Kanevad)

Vad som gör detta exemplar extra unikt, är att lejonparten av de 300 SL-bilar som fortfarande existerar, har totalrenoverats till nyskick.

Orörda bilar som bara har brukats och skötts, är i dag lika ovanliga som sälar i Sahara. Och de få som fortfarande finns, är historiska ovärderliga facit-exemplar.

ANNONS

Vem var första ägaren?

Vad som dock saknas, är oväntat nog namnet på den första ägaren.

Bilen skeppades som ny över till Kanada och köptes där av en man som ägde en stor äppelodling. Det är i alla fall den historia som Kurt Solland, sonen till bilens andra ägare, Merle Solland, kan att berätta.

mercedes
Trots att i stort sett all dokumentation finns bevarad, även om namnet på den första ägaren inte kunnat härledas. Någonstans finns det dock en släkting som kan berätta. (Foto från Jan Kanevad)

Hans far, som köpte bilen 1964, levde dock ett liv som väl täcker upp det som saknas i början av bilens historia.

Merle Solland var en man som levde det liv som perfekt passade en Mercedes 300 SL.

Älskade fart

Kurt Solland, som ärvde bilen 2011, berättar målande om hur hans far älskade fart. Delade passionen för bilen med ett stort intresse för båtracing.

Merle Solland bakom ratten i en av många hydro-racers han älskade att tävla med under 1960-talet. Kombinationen av tävlingsbåt på vattnet och MB Roadstern på land var nog ganska optimal. (Foto från Kurt Solland)
ANNONS

Som en mycket skicklig hydroracingförare var han uppskattad i den amerikanska båtracingcirkusen på 1960-talet. Hans känsla för kombinationen av båt, motor och bana gjorde honom framgångsrik i resultatlistorna.

Stod still i garaget

Kärleken till Mercedesen bestod.

Men den kom att rulla allt mer sällan på vägarna. Den blev mest stående i garaget, ompysslad och skött, men med tyst motor.

mercedes
Merle Solland framför garaget som visade sig innehålla en av världens bäst bevarade bilikoner. (Foto: Från Kurt Solland)

När Kurt ärvde bilen, plockades den åter fram och skulle startas efter varsam uppsmörjning. Under årens lopp hade dock traktens ekorrar visat viss förkärlek för bilens avgassystem.

Fullt med nötter

Från avgasventilerna i motorn och bak till avgasrörets slut var det fullständigt stoppat med nötter och annan ekorrmat.

När detta väl rensats bort och städats ur, startade bilen och gick som en klocka.

ANNONS
roadster
Bakluckan packad med all originallitteratur som en ägare till en Roadster kan behöva. Dessutom i bilens originalväskor – fortfarande i nyskick. (Foto från Jan Kanevad)

Nu ska denna skönhet dock gå vidare. Medel behöver frigöras för nya spännande projekt som står för dörren.

Anrika Goodings & Co i USA har tagit sig uppgiften att guida Mercedesen vidare till en ny ägare och “premiärvisar” den på marknaden i deras monter på Retromobile i Paris mellan den 31 januari till 4 februari i år.

Blir det du som köper den?

roadster
Blir det på dina landsvägar som denna vackra Mercedes kommer få sträcka ut nästa sommar? (Foto från Jan Kanevad)

Läs mer:

Om hur och när bilen ska säljas här

Om Uffe Norinders Ferrari 250 GTO här

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS