Att Polestar tillverkar en suv i form av Polestar 2 är sedan länge bekant. Märkets historia började emellertid med Polestar 1 som är en GT-bil som drivs på både bensin och el. Någon i Tyskland verkar dock tycka att även den borde ha varit en suv och har därför byggt exakt en sådan.
Världens enda terränggående Polestar 1 till salu
Mest läst i kategorin
Rakt ut i spenaten
I tyska Lenggries har en bilhandlare – Isar Autocenter – som huvudsakligen verkar sälja husbilar även en Polestar 1 Crossover till salu som de själva kallar det.
Bilen har höjts med 40 millimeter vilket ger bättre terrängkörningsförmåga – Polestar 1 är trots allt fyrhjulsdriven – och möjliggör bättre in- och ursteg. Även komforten förbättras tack vare rejälare sulor.
Bilen i fråga har aldrig körts – den har endast 10 mil på mätaren – och kostar €179 900 vilket motsvarar 1,9 miljoner kronor. Inte helt orimligt om man vill ha något ruskigt exklusivt.
Bilen har endast använts vid fotografering och så kallade teständamål, vad det nu innebär.
Polestars första kapitel
Ordinarie Polestar 1 är alltså en grand touring-bil med 608 hästkrafter och hela 1000 newtonmeter i vridmoment. Den är begränsad till 1500 exemplar och började tillverkas 2019.
Det som gör den unik är dels att Polestar 1 är en laddhybrid, dels att det är den enda Polestar-bilen som inte kommer att vara helt elektrisk. Syftet med modellen var att kickstarta Polestars resa med något unikt.
Räckvidden på el är hela 124 kilometer enligt WLTP. Vi har tidigare provkört den i Italien, på hemmaplan i Sverige, och i USA.
Grundpriset på Polestar 1 var 1,8 miljoner svenska kronor vilket får crossover-varianten att framstå som en nästan rimlig deal.
Med det sagt måste man vara en riktig Polestar-fantast för att slå till på en Polestar 1 från första början med tanke på hur utbudet ser ut i den prisklassen.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.