Priserna på begagnade elbilar sjunker. Då får elbilstillverkare börja betala tillbaka till leasingföretagen.
Elbilstillverkare tvingas betala tillbaka när värdet faller
Mest läst i kategorin
Pris och värde på begagnade elbilar har sjunkit.
En stark förändring inleddes när Teslas prissänkningar slog igenom i hela elbilsbranschen.
Nu når svallvågorna av den krisen leasingmarknaden, en mångmiljardmarknad när det gäller elbilar.
Leasingföretag kräver pengar tillbaka från elbilstillverkare när värdet sjunker på de bilar de köpt för leasingändamål.
Kräver kompensation från elbilstillverkare
Ayvens, det största leasingföretaget, har redan fått påstötningar om att kompensera för sjunkande priser, säger vd Tim Albertsen till Autonews.
Nu kräver leasingföretag ersättning från elbilstillverkarna.
Priserna för begagnade elbilar som rasade när Tesla sänkte priserna, ger nu ett eko hos leasingföretagen.
”Vi behöver något slags skydd från tillverkarna när det gäller deras framtida prissättning”, sade Tim Albertsen tidigare denna månad.
Förlorar på lägre värde
Grundproblemet är, naturligtvis, att leasingavtal baserar sig på det uppskattade värdet när avtalet löper ut och betalningsnivåer anpassade till det.
Om värdet sjunker mer än beräknat, som det nu gjort, förlorar leasingbolagen stora pengar på mellanskillnaden.
Det handlar om stora belopp om man som Ayvens har över en halv miljon elbilar i sin leasingflotta.
Nu förhandlar man med biltillverkare för att minska riskerna. Det handlar exempelvis om att återleasa välskötta bilar en andra eller tredje gång.
Klarar inte målet
I det större perspektivet anses EU:s mål att fasa ut nya bensin- och dieselbilar från 2035 svårt att uppnå utan en stabil prissättning för begagnade elbilar.
“Det kommer inte att bli en elbilsövergång utan strukturerade och likvida marknader där elbilar håller sina andra- och tredjehandsvärden”, säger Jefferies analytiker Philippe Houchois.
Nu drar sig stora företagskunder tillbaka från elbilskategorin.
SAP sade tidigare i februari att man inte längre kommer att erbjuda Tesla till sina anställda på grund av de fluktuerande priserna.
Trycket ökar
När Hertz i januari fimpade 20 000 elbilar ur sin hyrbilsflotta ökade trycket.
Dessutom har Sixt, Europas största hyrbilsföretag, förklarat att de slutar med Tesla-fordon.
I Sverige ökade de laddbara bilarna med 29 procent under 2023, skriver Trafikanalys när man redovisar ny statistik.
Vid utgången av 2023 fanns 564 020 laddbara personbilar i trafik i Sverige.
Ökar i Sverige
”Under 2023 har andelen laddbara bilar varit mer än hälften av de nyregistrerade (58 procent). Andelen laddbara bilar i trafik är nu 11 procent”, påpekar Trafikanalys statistiker Anette Myhr.
För andra året i rad minskar samtidigt det totala antalet bilar i trafik, om än marginellt – 3 380 färre bilar 2023, 6 207 i minskning 2022.
”Senast antalet personbilar i trafik minskade var 1992 och 1993 under finanskrisen och innan dess 1977–1979 mellan oljekriserna”, konstaterar Trafikanalys.
Privatleasing sjönk kraftigt
Trenden med privatleasing verkar avta. 2023 minskade antalet privatleasade personbilar med 13 600 bilar, motsvarande sju procent.
Antalet nyregistrerade personbilar som privatleasades sjönk med hela 36 procent, en minskning med drygt 25 000 bilar.
Kraschen: Därför tvärbromsar elbilarna – Dagens PS
Priskriget biter Musk i baken – storbolag hoppar av – Dagens PS
Elbilsfloppen: Hertz säljer tusentals bilar från Tesla och Polestar Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.